/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Flere brugere på en Access DB
Fra : Haps
Vist : 1066 gange
200 point
Dato : 14-11-07 10:49

Hej.

Jeg har et problem med en access database. Den ligger på et netværksdrev og skal bruges af flere brugere på en gang.

Problemet er, at når en bruger er inde i databasen, kan andre ikke åbne den. Der sker simpelthen intet ved dobbeltklik på ikonet.

Den er sat til delt adgang og ingen låse i standardpostlåsning.

Er der nogen som har oplevet noget lignende?

Mega irreterende.

/Haps

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 10:56

Det er måske netværksdrevet som ikke tillader flere til mappen.
Men ellers kan du lave det med kopier på egne computere som henter og bringer data fra /til databasen

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 14-11-07 11:08

Netværksdrevet kan tilgås af alle som bruger databasen.

Jeg har prøvet det med kopierne. Den siger så: \\"netværkssti"\database.mdb kan ikke findes.
Det virker desværre heller ikke.

/Haps

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 11:24

Jeg har haft en DB kørende hvor flrere kunne kigge (de måtte ikke ændre).
Den var på en netværksmappemappe hvor kun mit login havde adgang til den.
Brugerne havde så en database kørende med tabel-import fra min hoveddatabase.
Men det er ved at være et stykke tid siden, så den eksakte metode kan jeg ikke huske.
Jeg har ikke adgang til den database mere.

Brugernes database var ikke helt den samme som min, for de havde selv egne tilføjelser og tabeller omkring de personer fra personaledatabasen.

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 14-11-07 13:11

Jeg har fundet ud af, at det databasen i sin tid blev lavet i Access 97.

Nu bliver den åbnet i Access 2003 på de forskellige maskiner.

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 14-11-07 13:14

Når man åbner den i 97 virker det fint.

MEN på maskinerne bruges 2003.

/Haps

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 13:21

Ja skægt nok så havde jeg et problem med datoberegning ved ændring fra 95 >2000
Og jeg måtte skrive en alder/ansat beregning om.
Heldigvis havde jeg lavet det hele i mange tabeller.

Vil du tilføre en tabel så lad den ikke være paralel (1 - 1 ) for det giver bøvl hvis ikke alle data skrives med det samme.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 15-11-07 08:10

Er databasen delt op i frontend og Backend. Ellers bør du gøre det.

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 19-11-07 14:02

Hvad vil det sige at være delt op i frontend og Backend??

Det skal lige siges, at det har virket uden problemer med nuværende opsætning.

/Haps

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-11-07 14:21

Denne artikel giver dig svaret.

http://www.eksperten.dk/artikler/759

Accepteret svar
Fra : hr_hvalsoe

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-07 00:31

Problemet er kendt, og jeg har personligt hørt om det fra flere kunder, som oplever det.

"Løsningen" er at åbne Access og indefra Access navigere hen til databasefilen og åbne den.

MS omtaler selv problemet og "løsningen" her:

http://support.microsoft.com/kb/927844/en-us

Jeg troede selv i starten, at det ville hjælpe, at dele databasen i en frontend og backend (som Rosco40 anbefaler), hvilket jeg dog aldrig har oplevet, har løst problemet. Hvis du vil forsøge alligevel, kan du finde vejledningen hertil ved at søge efter "opdele database" i din hjælp i Access.

Mvh
Hr_hvalsoe

Godkendelse af svar
Fra : Haps

Dato : 17-12-07 10:10

Tak for svaret hr_hvalsoe.

Det er det problem vi har med at gøre. Desværre kan det ikke løses men omgås.

Jeg har dog oplevet et par gange hvor det ikke kan lade sig gøre.

/Haps