/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe
Fra : carlarne
Vist : 4153 gange
200 point
Dato : 14-11-07 10:41

Jeg har en varmepumpe i mit sommerhus, men den er sikkert for lille. Det er en af dem, som tænder og slukker med jævne mellemrum og så tiliser den flere gange i løbet af vinteren. Endelig har den en min. opvarmningstemperatur på 17º. Det er alt for højt.

Vi har fået dispensation til at anvende sommerhuset til helårsbrug. Så jeg vil købe en ny.

Krav:

Opvarmning af ca. 75 m².
Varmepumpe type INVERTER (den der ikke har tænd/stop hele tiden).
Så høj COP værdi som muligt (udnyttelsesgrad).
Varmedrift ned til 9-11º.
Let betjening.
Max. pris incl. montering kr. 25.000. (gerne billigere).
Hurtig montering og god service. (vi skal have den i brug snarest, da den gamle tiliser).
Og ???.

Lad mig for en god ordens skyld fortælle, at min viden om varmepumper er yderst beskeden.

Kære alle venner herinde: Øs venligst af jeres erfaringer, og fortæl mig, hvad du synes, at jeg skal købe og af hvem!! Og naturligvis: HVORFOR???

Åh så bliver jeg så glad

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-07 10:59

Jeg følge intereseret med

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-07 11:06

Så skal du ha fat i 3773. Han VED!
Men det ser ud som om det er et airconditioning-anlæg, du har, siden man stiller rumtemperaturen på pumpen.
mvh
'pbp

Kommentar
Fra : henrikjuul

Dato : 14-11-07 12:44

Jeg har selv for omkring 2 måneder siden købt og installeret nedenstående.- Installation bortset fra rørtilslutning stod jeg selv for.
I de 2 måneder, jeg har haft den, har den været yderst effektiv.- Den bruges hovedsageligt til opvarmning af min (beboede) kælder og komforten udmærker sig ved en varmere og mere tør kælder. Umiddelbart er der en ret stor besparelse af fjernevarme, som huset ellers er varmet op med.

http://www.vvscomfort.dk/site/detail.asp?x=&detail=12596&shopmenu=0.1.2,16&cat=16.0

Mvh
Henrik

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 14-11-07 12:50

To modeller ville være fornuftige:

IVT Nordic FR12 http://dk.ivt.se/download.asp?pt=files_dk&fn=Pr_bl_NordicInverter12FR-N_DK.pdf , ydelse 6,5 kW v. 7°. Specielt udviklet til Nordiske forhold og kan levere varme helt ned til minus meget koldt, selvfølgelig med reduceret effekt. Inverter. God garanti. Solid importør.

Se forhandlere på www.naturvarme.dk vælg et af kølefirmaerne der ligger tættest på.

Panasonic NE9 eller NE12 http://www.kinnan.dk/dok2000kopia/direkta/01primascroll.htm . Udviklet til drift i Norden fuldstændig som IVT'en. Inverter. God garanti, solid importør. Forhandles gennem Findan gruppen http://www.findan-gruppen.dk/gruppen/

Begge typer kan leveres billigere end dit budget.

Tak for tilliden pbp, det luner (ligesom varmepumperne gør).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-07 12:54

Henrik, det der er ikke en nordisk model. Den har ikke 10° funktion. Den er antagelig kommer til landet via en af parallelimportørerne. Håb på de ikke bliver bøvl, for så har du nada garanti. Nogle af de sydeuropæiske Panasonic døjer med problemer med afrimning og lejestøj i indedelene. I de anlæg, der er mærket DANMARKS-PUMPEN anvendes keramiske lejer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-07 14:18

Jeg genkender viden når jeg ser den! (får endda penge for det!). Så når jeg en gang flytter helårs i mit fritidshus, ved jeg hvor jeg skal spørge! Indtil da pusler jeg med tanken om opsætnig af luftsolfangere med solbatteri og ventilator for at holde tørt imellem opholdene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-07 14:26

Solar Venti fra Aidt Miljø. Fint produkt, men ikke så virksom om vinteren.

IVT'en sidder i mange sommerhuse og sparer brugerne for grusomt mange penge. Nyeste ide er, at man nu kan SMS'e til den, og stille varmen op på 20°, f. eks. når man kører hjemmefra. Så er der dejlig varmt når man når frem!

NE'erne er ganske nye. Men Panasonic'erne plejer at være rigtig gode.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-07 15:59

Bare der blir blæst tør luft ind. Så er det hurtigere at få varmet igennem (træhus).
Men det kommer vist ikke denne tråd ved.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-07 16:40
Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 14-11-07 17:45

Toshiba (Gidex) = Aldeles udmærkede varmepumper (men pas på prisen).

Godkendelse af svar
Fra : carlarne

Dato : 15-11-07 10:41

Tak for svaret 3773.

Jeg har kigget på dine links og er kommet frem til, at Nordic Inverter 12 FR-N må være et udmærket valg. Min nabo har et Nordic varmepumpe (model ??), som kører upåklageligt. Efter lange samtaler med såvel importør som forhandler har jeg i dag besttilt ovennævnte model til omgående levering.

Det er derfor hævet over enhver tvivl, at mine point tilfalder dig, og jeg takker mange gange for hjælpen.

Venligst og gud jul.

carlarne