/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Genopladning batterier
Fra : semmer
Vist : 575 gange
200 point
Dato : 14-11-07 00:03

Købte hos Harald Nyborg en kraftig Megafon
som bruger 8 stk. A batterier
den type som brugtes til stavlygter tidligere

Vore hurtige genopladere kan ikke tage disse tykke batterier
men vi har en gammel genoplader
hvorpå der står:

4 x 1,2 V .......120mA o,144VA

og på batterier står der:

Ni-MH Typ. 4000 mAh Size D 1,2V

Hvor mange timer skal hvert sæt på 4 batterier sidde i opladeren?

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-11-07 00:14

Du skal lige sikre dig at den lader kan lade Ni-MH ellers er det noget skidt du får lavet...

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 14-11-07 00:28

Det kan den ja - undskyld:

Ni-Cd & Ni-MH battery charger - det burde have været med

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-07 00:34

Ni MH skal normat have 14 timer med en strøm svarende til strømmen for afladning over 10 timer. Denne strøm er for dine 400mA.
Da Laderen kun yder 120 mA skal du bruge 400/120 * 14 = 46,6 timer
Det er to døgn på nær 1½ time. Ved den svage strøm tåler de dog nok lidt overladning, så regn med 2 døgn.

Det kan synes af lang tid. Men din lader giver ikke ret stor strøm og dine batterier har langt større kapacitet end de småbatterier, den sikkert hovedsageligt er beregnet til.

Pas på med disse A, B, AA osv. betegnelser . De er ikke standardiserede og forskellige handlende og brugsanvisninger bruger dem i flæng. Et A batteri hos Harald N. er en anden størrelse end et A batteri hos fætter BR.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 14-11-07 01:15

De 14 timer er ved såkaldt normalladning, hvor batterierne også bedre tåler lidt overladning .

Mange moderne ladere er hurtigladere, som kan lade på helt ned til omkring 1 time. Det sker så med større strømstyrke, og det er kritisk at man får afbrudt i tide, ellers ødelægges batteriet. Batterierne bliver ofte ikke ladet helt op ved denne metode idet kun de allerbedste ladere, også måler temperatur på batterierne og derfor tør gå tættere på grænsen og også efterlade med en højere strøm end normalstrømmen ( 10 timers strømmen)

Læg også lige mærke til at batterifabrikanten kalder dem størrelse D medens Harald åbenbart kalder dem A. Forvirrringen er stor. Den korrekte IEC betegnelse er så indviklet at mange falder for de forenklede A, B, C , D osv.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-11-07 07:53

En tommelfingerregel siger:
Du skal lade med batterispændningen X 1,2
Du bør lade med en tiendedel af batteri mærkestrømmen, i 14 timer. (eller 40% extra tid)
(det skriver transor også tidligere, men hans formel er lidt forkert, resultatet er dog rigtigt )

Formlen skal se således ud: 4000/120 X 1,4 = 46,66 timer (pr. sæt)

Jeg vil sige, at din lader, er lige i underkanten (selvom det dog kan "LADE" sig gøre). Næsten 4 døgn for at oplade, er altså lang tid, når man tænker på at det kan lade sig gøre på 14 timer! Du kan også gøre det endnu hurtigere, men så kommer det til at gå lidt ud over levetiden, på dine batterier.
Der kan feks. stå, at batterierne kan oplades 1000 gange, men det gælder altså for lademetoden med de 14 timer. Hvis man lader dem med en feks. 5 timers lader, bliver levetiden måske "kun" 900 gange. For de fleste, betyder det ikke noget med levetiden, bare man får en hurtigere opladetid.

En anden ting du bør være opmærksom på: især Ni-MH med store kapaciteter (som dem du har) er seje til at opnå fuld kapacitet, de første gange de oplades. Jeg har lavet nogle test af nye Ni-MH batterier ( str. AA, penlight, LR6, eller hvad de ellers har af navne) De var på 2300 mAh, og de opnåede først fuld kapacitet, efter 16 op & afladninger!!!!!!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 14-11-07 13:21

Tak for svaret transor - udmærket besvarelse
som blev helt perfekt med tillægget fra Viskinge
så jeg også lige 200 point til ham

Jeg sætter nu første hold batterier på
men det varer jo næsten en uge, før jeg er færdig

Mvh - SEMMER