/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fugt i væg
Fra : bønnespiren
Vist : 1193 gange
100 point
Dato : 13-11-07 21:57

jeg har en indervæg i min kælder, hvor der er fugt, fugten er nede ved fodpanelet og der er plastickmaling på den ene side af vægen og på den anden er der tapeseret. Der er drænrør under huset som er fra starten af 50erne
Kan denne fugt komme nedefra for det er mig en gåde hvorfor der kommer fugt der i en ellers meget tør kælder. Kan det være fordi væggen ikke kan ånde???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-07 22:11

Manglende udluftning, men er det kun et sted så er der måske noget galt med drænet, eller der er ikke pap imellem fodmur og væg.
Er det en en muret væg?
Er det plasticmaling på vand eller terpentinbasis? Plasticmaling er ikke altid åndbart.(diffusionsåbent).
Er kælderen opvarmet og hvor meget udluftning har du, det er de koldeste steder derr slår an først

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-07 00:50

Aldrig så meget tæt maling kan ikke i sig selv skabe vand. Kun lommeuld kommer af sig selv, så din fugt må komme et sted fra. I princippet kunne den sive ned gennem væggen fra en en kilde ovenover. F. eks. et utæt rør.

Men det er langt mere sandsynligt at fugten kommer udefra gennem kældervæg eller gulv.
Selv om der er dræn, kan det være stoppet , eller den megen regn kan have givet så vandmæyttet jord at drænet ikke kan klare det. Det skal jo også føre til et lavereliggende sted, som kan aflede vandet, for at det skal kunne hjælpe.
Selv den bedste og tætteste beton vil der langsomt diffundere fugt igennem. Måden man så holder en kælder tør på , er ved at ventillere den, så luften er tør og vandet tørrer fra indersiden ligeså hurdigt, det kan komme gennem væggen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-11-07 13:44

Det er umuligt at svare på her, der skal en fagmand ud og besigtige.

Godkendelse af svar
Fra : bønnespiren

Dato : 25-11-07 21:39

Tak for svaret transor.