/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rådden lugt i badeværelse
Fra : Farmi
Vist : 14848 gange
57 point
Dato : 13-11-07 18:31

Kære brugere,
Jeg håber, at der er én, der kan vejlede mig. Jeg bor i en lejlighed.
Jeg har i juni måned fået afsluttet en total renovering af mit badeværelse. Der er lavet en bruseniche i et nedsænket gulv og med unidrain afløb. Der er tilsluttet en vaskemaskine til afløb i forbindelse med håndvask. Alt sammen tilsyneladende perfekt. - Men, sporadisk opstår der en meget ubehagelig 'rådden' lugt i rummet. Der kan være 2-3 dage, hvor der intet er, men så lige pludselig er den der.
Der bliver badet hver dag, så afløbet i brusenichen udtørrer ikke, og det samme gælder håndvasken.

Jeg har prøvet at stikke hovedet helt ned i brusenichen og også løftet afløbet op for at rense det, men det så fint ud. Når jeg lugter til såvel gulvafløb som afløb i håndvask, kan jeg ikke mærke nogen lugt overhovedet, men lugten er i rummet.

Jeg har talt med VVS-inst., som vist tror jeg er hysterisk, for da han kom forbi en dag, var der naturligvis ingen lugt. - Det er ærgerligt. - I det gamle badeværelse havde jeg overhovedet ikke den slags problemer.

På forhånd tusind tak, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig.

De bedste hilsener
Farmi

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-11-07 18:35

jeg har en veninde med samme problem.. hun fik at vide at det var når vandstanden udenfor er for høj og kloakerne ikke kan følge med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-07 18:44

Jeg tror det er din vaskemaskine,

Prøv at kører et kogeprogram med en god gang klorin, vask endnu engang kun med vand, mere så der ikke er klorinrester i maskinen.

Prøv også lige at tømme trådsien

Kommentar
Fra : Farmi

Dato : 13-11-07 18:45

Så burde problemet også eksistere i de andre lejligheder i ejendommen, og det er ikke tilfældet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-07 18:47

Nej det behøver ikke være tilfældet, det kan jo bare være din maskine, hvor der er ophobet gamle sæberester.

Underligt nok, behøver det ikke lugte grimt hver dag, jeg har selv lige haft "fornøjelsen"

Kommentar
Fra : Farmi

Dato : 13-11-07 18:48

Der har været vasket adskillige gange på kogeprogram. Men jeg har godt nok ikke prøvet med klorin. Det er da et forsøg værd. Der er dog ingen ubehagelig lugt i hverken tøj eller maskine.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-07 18:49

Hvilken etage ?????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-07 19:04

Sæberesterne er heller ikke hvor tøjet er, det er i slangerne fra maskinens afløb

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-07 19:06

der kan evt mangle en indsats i vandlåsen. løft risten op og se om den er der.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 13-11-07 21:29

prøv at lukke vinduer og døre (for et undgå træk), og prøv så at stimolere et afløbssted ad gangen, ved at komme løbende vand i, så vil du nok møde en "bøvs", og så løse problemet herfra.
så er det en lidt god ide at holde lågen lugget til opvasker- vaskemaskine,

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-07 21:52

Der kan være et andet problem.

Nemlig at faldstammen trækker vandet ud af en vandlås. Når der løber vand i en faldstamme skal der lufte bagefter. Til dette sættes der en ventil der lukker igen.

Her hjælper det ikke at du bader hver dag eller bruger håndvasken, da er kurtigt efter kan være en anden bruger i opgangen der lukker vand ud (der herefter trækker luft i et af dine afløb).

Du skal forhøre dig om der er ventil i toppen af faldstammen.

Hvis der er træner faldstammen til at blive renset..
mvh Ben

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 57 point
Dato : 13-11-07 22:14

Benjamin har svaret.. Det der sker er enter at der opstår et overtryk, som Skubber luft gemmen en vandlås med lugt til følge... Muligvis opstår dette kun ved en uheldig kombination af andres vandforbrug på samme tid... Eller også er i flere der på skift har problemet....

Løsningen kan være udluftning over tag, da denne udligner både vacuum og overtryk, mod sat en vacuumventil; som næppe er løsningen her; men det afhænger af hvordan hus/anlæget ser ud?

Rensning? Måske men formoder at det hele er skiftet ved renoveringen?

En Kloakmester

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 13-11-07 22:15

lyder måske underligt men tjek lige bruser slangen.. hvis ikke den er skyld i problemet lyder det som om at benjamin har ret...

good luck

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-11-07 22:18

Undskyld.. Men rådent vand i en bruser slange? Hmm.... vil ikke vide hvad den bliver brugt til for at op nå det...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-07 00:56

Vand kan faktisk rådne i en slange. Når de kommer og tester brandslangerne på mit job en gang om året flygter vi.

Yak..

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-11-07 01:08

Hmm Ja ved jeg men det er et badeværelse der bliver brugt dagligt.... Og hvad gør i lige ved de slanger.... Har da aldrig taget vand fra en der lugteder så skidt... -gg-

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 14-11-07 10:33

Mit bud er også vaskemaskinen, som Nordsted1 skriver, - den kan lugte ganske forfærdeligt, - og skal ligesom alt andet, med mellemrum rengøres og vaskes igennem på kogevask uden tøj og med rent vand.
Ammitz

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-11-07 13:52

Bor selv i lejlighed med samme problem. Ingen tvivl om at vores kloakmester her har ret - du skal have fat i bestyrelse, ejer eller hvad der nu har den udøvende magt i din ejendom
Her har vi oven i købet kombineret problemet, med uvirksomme trækkanaler og indvendige vådrum uden vinduer - så tillykke herfra.

Godkendelse af svar
Fra : Farmi

Dato : 15-11-07 15:00

Kære kloakmester,
Jeg er meget glad for dit svar! Nu har jeg noget at gå fremefter.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-11-07 22:33

Fami Tak Skulle det være en anden gang...