/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Julebelysning m. bevægelse fra
Fra : teddymor
Vist : 928 gange
100 point
Dato : 13-11-07 15:43

Jeg har fået en bevægelig udendørs rensdyr fra USA.
Kan jeg nøjes med en adapter til stikket eller skal der bruges en omformer. ???

Mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-07 15:45

omformer, den er sikkert på 110 V

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-11-07 16:12

Se lige efter--den kunne jo være på 60 Hz

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-07 16:13

Det står et eller andet sted på "dyret" hvilken spænding den skal have.
Der vil stå 110v eller 220v eller 230v
Her i DK har vi 230v men kan godt bruges til 220v

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-07 16:43

Skal den sidde indendørs ellerudendørs ?

Har den transformator ligesom de fleste julekæder i Danmark ?

Hvis der er, så skriv præcis alt hvad der står på mærkningen.
Glem ikke evt ~ tegn eller = tegn.

Så kan vi hjælpe dig. Måske kan det klares med en omformer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-07 16:53

60 Hz betyder ikke det helt store i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-07 17:24

Jo det gør Teil.

Den maksimale B-flux i en trafo eller en vekselstrømsmotor afhænger omvendt af frekvensen.

Så en 60 Hz trafo eller motor vil få ca. 20 % højere flux hvis den kun drives med 50 Hz.

Hvis den så er dimensioneret til grænsen, vil jernet gå i mætning og magnetiseringsstrømmen vil stige meget betragteligt. Det giver både større jerntab og især kobbertab i trafoen. Den går efter et stykke tid op i røg, eller dens termosikring brænder over.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-07 18:28

Ja hvis der sidder en trafo i det amerikanske julestads

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-07 18:55

Nu er det oplyst at kanen er bevægelig. Tror du så der er elmotor ?

Kommentar
Fra : teddymor

Dato : 13-11-07 19:25

Det var godt nok overvældende med gode svar

Den ( det er et rensdyr ) er til udendørs brug , og der er en lille motor, der får hovedet til at gå op og ned *s*

Jeg har læst, at på en seddel påsat ledningen står der : 120v 0,48 A 60 hz

Er det mon nok oplysninger til at I eller jeg kan blive klogere ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-07 21:11

Citat
Jeg har læst, at på en seddel påsat ledningen står der : 120v 0,48 A 60 hz

Hvis motoren får 110 V 50 Hz så skulle den køre.
Altså en transformator: Primær 230 V, sekundær 110 V
Skal tåle belastning 0,48 A.
Er der lys på skal det medregnes.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-07 01:41

Det er sikkert godt nok med 110 V i tedet for de 120 V den er mærket med. Du skal nok opfattte de 120 som det højeste den kan tåle ved 60 Hz , og så vil 110 sikkert bekomme den bedre ved 50 Hz .
Da 110 V er standardspændingen i USA, kører den sikkert også fint ved det.

Desværre betyder de 0,48 A at det er en ret stor transformator du skal have fat i . Den skal være på 50VA . Detr udtales volt-Ampere og må ikke forveksles med Watt som mange gør.

Hos Brinck.dk kan du i kataloget finde denne transformator,
TR111 8597 110V/70VA 220VAC-110VAC til 129 kr.

Den giver også galvanisk adskillelse til nettet, hvilket er en eksta sikkerhed når rensdyret skal stå ude. Transformatoren skal stå tørt indendøre.
Jeg går ud fra at Brincks er en med loddeterminaler, som man selv skal sætte i en kasse og forbinde.

Måske kan du et sted finde en, som er helt færdig til formålet, og hvor der er stikkontakt på, som passer til den amerikanske stikprop med de små tætte flade ben. Du skal bare sikre dig at den mindst er til 50 VA.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-07 11:08

Helt enig med transor.
Galvanisk adskillelse er det sikreste, jeg har på arbejdet liggende
nogle trafoer med én vikling, 230 V ind og udtag med et antal
spændinger fra 100 V og opad. Tung som jeg ved ikke hvad.
Den vil jeg dog ikke anbefale.
Trafoen hos Brinck til 129 kr. er et godt køb.

Godkendelse af svar
Fra : teddymor

Dato : 14-12-07 11:09

Tak for svaret transor.

Mvh
teddymor