/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kolde radiatorer
Fra : volvo2003
Vist : 4511 gange
100 point
Dato : 13-11-07 12:09

I vores hus fra 1945, som vi for nylig er flyttet ind i, er der en blanding af gamle støbejerns og nyere radiatorer tilkoblet centralvarmeanlægget. Tre af radiatorerne er kolde, selvom de er udluftet og pakdåserne er udskiftet. Fjernes pakdåserne, løber der kun vand ud af den ene af disse tre radiatorer, som er placeret forskellige steder i huset. Ved de to andre løber ingen vand ud.

Hvad skyldes problemet? Er der behov for at udskifte ventilhusene, og kan jeg i givet fald gøre det selv?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-07 12:29

hvis de tørre radiatorer står på 1. sal, er det nok fordi der er for lidt vand på anlægget. Og hvorfor mon?Lækager?? Når du fylder på, skal du og alle omkring have både et øje og et øre på hver finger for at udpege eventuelt udstrømmende vand. Hvis det ikke er højdeforskellen, så er den ene afdeling af huset måske koblet fra ved hjælp af nogen stophaner ét eller andet listigt sted. Eller rørene er stoppet af rust og musereder.
Altså altsammen noget, som kommer an på skarpe iagttagelsesevne!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-07 12:40

Har du termostat ventiler på radiatorerne ? De har det med at sætte sig fast uden for fyrings sæsonen, skru termostaten af og giv den lille ventil stift noget massage, eventuel en dråbe syrefri olie på stiften, så får du varme igen

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 13-11-07 14:05

Hejsa.... Spørger som pbp..et? Sidder de på første sal eller vilkårligt i jeres hus..... kan være forkert type ventilen.... men svært at sige når man ik kender anlægget.... Men når du tar pakdåsen ug bør der komme en dråbe eller to vand *s*.... Har du åben eller lukket ekspansion???

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : volvo2003

Dato : 13-11-07 14:35

De tre radiatorer er placeret i henholdsvis kælder, stue og 1. sal. Radiatoreren på første sal er f.eks. placeret meget tæt på en anden radiator, som den deler fremføringsrør med, og som fungerre. De øvirge prolemramte radiatorer er placeret ret tæt på fyret i kælderen.

Systemet er kontrolleret for vandstand, og der forsvinder ikke vand derfra.

Alle radiatorerne er forsynet med termostater, og jeg har skiftet pakdåser (altså hele enheden med den lille bevægbare stift) på alle 3 radiatorer.

Nogle bud på problemet? Vil det være relvant at skifte hele ventilhuset ved termostaten?

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-07 14:44

hej volvo2003

Prøv forsigtigt med en skruetrækker eller lign. at banke forsiktigt på den lille pind i samme retning som pinden går.

Det er formegentligt sædet på ventilen der sidder i lukket stilling,man kan nogle gange få det løs på den måde.

Ellers af med pakdåser og tryk et par gange på det lille sæde og fjeder der sidder inde i ventilen ,det kan ikke falde ud,men det kan også løsne sædet
mvh mcloud blik-rør.

Kommentar
Fra : Jonatan1

Dato : 13-11-07 16:19

Hvis dine radiatore har været tømt for vand på et tidspunkt kan det værre rust/skidt i radiatoren der stopper for vandet, prøv med en vand slange at skylle dem igennem har prøvet noget ligende selv.
Held og lykke med problemet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-07 17:13

Jeg ville nok se efter at pumpen kører, eller sætte den op på høj hastighed, hvis der er en omskifter.
Hvis du ikke kan høre pumpen kører, så skru den blanke kapsel af med en mønt, der kommer kun få dråber ud, stik en lille fladskruetrækker ind og hjælp den igang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : volvo2003

Dato : 13-11-07 21:45

Tak mcloud. Det var lige det, der skulle til. Ved at lade vandet løbe ud ved tryk på ventil fik jeg varmen tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : volvo2003

Dato : 13-11-07 21:47

Tak for svaret mcloud. Det var lige det, der skulle til. Ved at trykke og lade vandet løbe ud gennem ventilen i en rum tid, fik jeg efterhånden varmen tilbage.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 13-11-07 21:56

Hej volvo2003
Selv tak, glad for at kunne hjælpe
mvh mcloud