/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
pixel-forståelse
Fra : jom46
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 12-11-07 23:50

Det nye proff. Nikon D-3 har 12.1 mio effective pixels på en sensor, der måler 36 X 23,9 mm = 860,4 mm2.
Det lige så nye semi prof. Nikon D300 har 12.3 mio effective pixels på en sensor, der måler 23,6 X 15,8 mm = 372,88 mm2.
Kan man heraf udlede, at opløseligheden i D3 er dårligere end i D300, fordi de samme antal pixels udfylder et areal, der er mere en dobbelt så stort, hvilket må resultere i et mere grovkornet bilede? (som senere selvfølgelig ikke skal forstørres lige så meget)!

JOM

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-07 00:25

Nej, det er faktisk lige omvendt.

Jo flere pixel der bliver fyldt på en sensor, jo mere støjfyldte bliver billederne.

"Når opløsningen øker, uten at størrelsen på sensoren følger med, blir normalt hver piksel mindre, og fanger mindre lys. Det betyr at signalet må forsterkes mer, og vi får et dårligere signal/støy-forhold, som viser seg som kraftigere støy på bildet"

Citat fra www.akam.no i en test hvor to kameramodeller med samme størrelse sensor, men henholdsvis på 5 og 8 megapixel blev sammenlignet, hvor 8 megapixelmodellen lavede dårligere billeder/mere støjfyldte og uskarpe.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 13-11-07 06:47

Dova ar ret, og der er mere. Fordi de enkelye pixels fylder mindre bliver farverne også mindre klare og der kommer let en lilla kant uden om mørke ting på lys baggrund.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-07 08:49

Der kommer vel også noget ind med optikken??

Det er nemmere/billigere at fremstille en kvalitets-linse til små formater. Ja, jeg har ikke meget forstand på det.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-11-07 09:56

Til Henrikkrebs
Den med prisen på optikken tror jeg ikke på! Jeg mener der sælges samme optik til begge.
Men pris og kvalitet på optik hænger sammen.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 13-11-07 18:26

Der laves billige optikker der er lavet specielt til APS-C formatet (Det format de fleste spejlrekleks kører). Og de er ikke særligt gode. Hvis man vil have den ypperste kvalitet er der ingen vej udenom at købe den dyreste serie. Digitalteknikken er så meget bedre end analoge film, og det kombineret med en hård konkurrencs gør at der findes meget lo øh knapt så godt isenkram.

Kommentar
Fra : godefotos

Dato : 04-01-08 22:39

Der er flere ting der gør sig gældende når man taler pixels

Generelt kan man sige at desto større en pixel er, desto bedre er den til at opfange lyset, dermed bedre farvegengivelse og mindre støj.

Men en pixel er ikke bare en pixel... en pixel er et lille plastic hus hvor i der sidder en flade der er den lysfølsomme part. Denne flade kan udnytte et større eller mindre areal af den enkelte pixel, og her gælder det samme igen, desto bedre udnyttelse af pixel huset, desto bedre lysfølsomhed.

Desto mere lysfølsom den enkelte pixel er, desto renere og skarpere vil billedet også fremstå

Derfor kan du godt finde kameraer med 10-12 mp der er dårligere end kameraer med selv kun 2-4 mp.

Det er blandt andet også det du betaler for i de dyre prof kameraer....

Så summa summarum, vil det være bedre for dig at vælge et prof kamera med 4 mp, end et consumer pocket kamera med 12 mp.

/Martin