/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
væv på gipsloft
Fra : bønnespiren
Vist : 2094 gange
100 point
Dato : 12-11-07 21:37

Er der nogen der ved hvorfor man kommer væv på et gipsloft????
Jeg troede man bare spartlede og malede det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-07 21:39

Det er vel en smagsag, struktur i væv o.s.v.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-07 21:44

Det gør man typisk hvis det er for at holde sammen på noget gips der er ved at være porøst og dårligt, ellers er der ingen grund til det, medmindre det er fordi man synes det ser pænt ud.

Men ved nyopsætning af gipsplader, bør man klistre en vævstrimmel på samlingerne før man spartler, for at forhindre at pladerne arbejder så spartlingerne revner (købes som en rulle selvklæbende materiale beregnet til formålet) .

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-11-07 21:49

Specielle papirstrimler, der spartles fast optager forskydninger i samlingerne. Det gør det selvklæbende net ikke.

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 12-11-07 22:24

det er fordi jeg har et gipsloft der er sat forkert op der er for stor afstand mellem forskalningen pluds man har "glemt" forskalningen for enderne af pladerne

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-11-07 03:25

i de fleste tilfælde er det for at forstærke loftet , og så er det meget nemmere at få pænt når der males
det er normalt ikke væv men bruger , men filt ( filt er meget finere end væv )
men som tidligere sagt , kan det også rede fejl i samlinger og kanter

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-11-07 06:57

Du kan ikke bruge væv til at skjule ujævnheder/fejlmonteret loft. Der SKAL spartles.
På trods af, hvad man ellers skulle tro, vil ubehandlede ujævnheder "slå" igennem vævets overflade.
Dette er selvoplevet og mildest talt uskønt.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 13-11-07 07:34

Normalt er det glasfilt man sætter på loftet.
Gamle pudsede lofter kan have mange revner m.m. her er det for at forstærke loftet, og
forhindre at revnerne igen bliver synlige.

På gipslofter er de til dels for at forstærke samlinger. Men også fordi gipslofter med glasfilt
mere ligner puds.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-07 11:13

Det er klart for at lave en ensartet og hel flade som ikke slår revner med årene. Enhver maler med respekt for sig selv vil sætte væv op og så gører det vådt i vådt dvs. at man først limer vævet op og medens det stadig er vådt giver man vævet grundmaling så bliver resultatet bedst (siger min bror som er maler)
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : bønnespiren

Dato : 13-11-07 21:52

Tak for svaret Sunowich.
Det bliver dig der får point mest fordi du kommer nærmest det bedste svar jeg kan bruge, men ellers er det nok summen af de svar jeg har fået der har fået mig til at beslutte jeg river lortet ned og selv sætter noget nyt op