/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formater et drev der er i brug
Fra : malarico
Vist : 546 gange
100 point
Dato : 12-11-07 19:49

Hej, jeg sidder her med windows vista på min harddisk, jeg vil gerne have formateret min harddisk og installere linux, men hvordan formatere jeg min harddisk
når jeg ikke kan gå ind i administrater og formatere den vej pga. drevet jo er i brug??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 19:53

Bruger din dvd/cd

Du kan ikke save den gren over du sidder på.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 19:54

Vil du have linux på lader du den formatere.....

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:12

kan ikke formatere ved hjælp af vista cden, den vil bare installere vista igen.. så er ikke længere i at formatere.. HJÆLP :D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 20:15

Du ville jo have linux...

Smid vista dvden i skraldespanden....

Og det er noget vrøvl at du ikke kan formatere med dvden UDEN at installere....

Kniber det kan du jo bare hive stikke ud

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 20:15

Hvad er det for en Linux du vil installere.

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:16

det er mandriva

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:18

Når jeg propper Mandriva skiven i kan jeg kun vælge at boote fra disk og ikke installere, derfor tænker jeg det må være fordi vista stadig ligger på harddisk.?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 20:27

I bios skal den sættes til at boote fra CD
lige når comp starter så tryk på>> Del << klik klik klik
så kommer du i bios og kan ændre boot rækkefølgen til

diskette evt.
CD
Harddisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 20:30

Som e.c skriver - det er fordi det STADIG er din harddisk (vista) der bestemmer.....

Og du kan ikke formatere et drev i brug....

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:31

jamen den booter også cden, men når mandriva så starter op kan jeg kun vælge boot fra disk. der burde også stå at jeg kan installere, men det er ikke tilfældet..

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:32

refi - hvordan formatere jeg så det drev???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 20:36

Nu kender jeg ikke mandriva - men giver det ikke muligheder - som formatring og installation - har du entet hentet et forkert eller det er et "skod"-program....

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:38

der kommer ikke mulighed for at formatere eller installere, der kommer kun muligheden at jeg kan starte fra disken..

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:46

Når jeg propper vista cden i kan jeg komme ind i kør.. burde jeg ikke kunne bruge /format c: her eller er der andet jeg kan skrive?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 20:51

NEJ NEJ NEJ.....

Du kan INTET gøre af den slags fra Harddisken....

Hopper af her - vi kører i ring....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 20:52

malarico - du kan ikke formatere C: inde fra kør
Du kan nok heller ikke fra din Vista CD som nok er en rescue Cd/DVD
Det skal være en boot CD som har formateringsprogram indbygget.
Mandriva kan ikke installeres på det som Vista formaterer - Linux bruger et helt andet styresystem.

Kan den mandriva CD boote op og hvad viser den på skærmen.

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 20:55

ja den kan godt boote op og så kan jeg kun vælge at køre fra disk og der burde også stå at jeg kan installere, men det gør der ikke.

Kommentar
Fra : malarico

Dato : 12-11-07 21:03

tænker om man ikke kan få et program er kan formatere så?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 21:09

Jeg kan ikke huske om mandriva har lavet en live CD, men det lyder sådan.

Så kør du bare den mandriva ind og så får du nok muligheden for at installere når den er "inde"

Så kan du også lige se om mandriva kan køre på din computer inden du sletter Vista.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 12-11-07 21:47

Hej "malarico ".

Har du ikke en cd til "Win XP" eller "Win 2000" liggende - med dem kan du formatere dit c-drev.

Hvis ikke - kender du mon så ikke en der har en du kunne låne et øjeblik ?

Venligst ME67

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 12-11-07 22:03

Det er noget af det her du skal rode med:

https://help.ubuntu.com/community/KVM

Du kan så have linux som styresystem og køre windows inde i linux.
Kender en der bruger det. Virker helt fint.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 12-11-07 22:08

Her er noget spændende læsning om en virtuel windows inde i et linux os.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-07 02:24

Prøv lige at læse dette her igennem og se billederne i stor størrelse: http://www.mandrivafaq.dk/modules/news/article.php?storyid=6 det står her trin for trin, hvordan du gøre, hvis du hellere vil have hele din harddisk formateret før du går i gang med Mandriva, så kan jeg anbefale GParted live cd: http://gparted.sourceforge.net/download.php du henter en ISO fil og den skal brændes som ISO, nemmest med Active ISO Burner, klik på midterste dowload til venstre og gem den i samme mappe som GParted, læg en cd i skuffen og dobbelt klik på burneren, og klik Burn ISO: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm din Mandrive er vel brændt som en ISO fil ellers kan du bruge det lille brænder program til det også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-07 02:29

Du skal selvfølgelig have din computer indstillet i BIOS til at starte fra cd drev, læg så GParted skiven i og start computeren, jeg tror ikke det er nødvendig med en guide, den er rimelig logisk at arbejde med, selv jeg fandt ud af at bruge den, ellers skriv igen for mere hjælp

Kommentar
Fra : kagleren

Dato : 17-11-07 05:08

gå til programmer - tilbehør - prompt .... og skriv:
format C:\

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-11-07 07:06

Kommentar
Fra : rapport

Dato : 04-12-07 21:43

Kan du ikke støve en gammel HD.og prøve det først på den.Jeg har prøvet Linux kubuntu (fra Komputer for alle)på en gammel 40 giga HD.Det kører rigtig fint,og var sjovt og interssant,men jeg blev jo træt af det alligevel, og så var det jo rart bare at kunne smække Vistaen i igen.