/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forskellen på en borehammer
Fra : dreyer
Vist : 7700 gange
100 point
Dato : 12-11-07 19:24

Hvad er forskellen på en borehammer og en slagboremaskine?

Jeg skal bruge en maskine der kan bore igennem et betonloft, men skal iøvrigt ikke bruge den så frygteligt meget. Nogle forslag til en med et godt kvalitets/pris-forhold?

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-07 19:27

Hvorfor ikke leje den.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-07 19:28

En borhammer gør det tyve gange så hurtigt, og så kan du også brække et gammelt staldgulv op med den.
Er det bare til brug tre gange om året, så køb én for under 200 dask hos Harald Nyborg
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 12-11-07 19:31

Jeg gider ikke at skulle leje, det er for besværligt.

Jeg har engang købt en billig slagboremaskine i et supermarked, men den er absolut ikke kraftigere end en ganske almindelig boremaskine. Men betydeligt større. Så den skal altså kunne tage ordenlig fat, også selvom det koster mere.

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-07 19:32

du skal koble hammerværket til!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 19:33

Selv de billige borhammere er udmærket til "privat" brug.......

Så som allerede nævnt - køb en af de billige discount - den klarer opgaven....

Der følger som regel lidt bor med maskinerne.....

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 12-11-07 19:36
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-11-07 19:39

er det kun få gange den skal bruges er de billige gode nok , men de bor der er med holder ikke ret længe
sds-bor til borehammeren koster 5 gange så meget som alm slagbor , men holder også 10 gange så længe
bare husk at du ikke skal trykke så hårdt med borehammeren som slagboremaskinen , så bore den bedst og laver også et meget pænere hul

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 12-11-07 19:43

Hvad er så forskellen på borehammeren og slagboremaskinen?

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 19:51

Borehammeren SLÅR væsentlig hårdere - og egner sig ikke som boremaskene - da ikke alle KAN bruges til alm. bor......

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-11-07 19:55

en slagbremaskin slår små cikler med et mere ujævnt hul som resultat , og så går det langsomt
en borehammer slår boret frem og tilbage , det giver et mere rent hul og går 5 gange så hurtigt , samt det kan bore i mere vanskelige materialer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 20:20

Jeg sled en billig borehammer op på en gang badeværelsesfliser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 20:28

Citat
Jeg sled en billig borehammer op på en gang badeværelsesfliser.

Du er også særlig hårdhændet

En borehammer er til at bore huller med - en mejselhammer er til fliser

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-07 20:30

Hvis det er en engangsforestilling at du skal bruge en så kraftig maskine, så lej den. Her for du en ordentlig kvalitet. Har selv købt en billig borehammer den holdt i tre sekunder. Fik pengene tilbage. De billige giver bare ærgrelse og er det i beton så er det ikke sikkert du kommer igennem med en billig, den dør forinden, hammerfunktionen går væk.
En borehammer kører lansommere og slår mere end en slagboremaskine der kører hurtigt og slår lidt og ofte.
Lej en der kan komme igennem og når du borer så husk på at der er jernstivere i betonen, rammer du en sådan må du bore et nyt hul lige ved siden af.
Lej og arbejdet går som en leg.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 12-11-07 21:07

Som bredker siger !

bare husk at du ikke skal trykke så hårdt med borehammeren som slagboremaskinen , så bore den bedst og laver også et meget pænere hul

Det er ligesom du skal finde et niveau i dens arbejdsområde ca midt i, så arbejder den som en hest der sparker røv.
Du skal ikke bruge den som e.c. på et badeværelse, den smadre bare fugerne mellem stenene.
Min erfaring er fra en af slagsen til ca. 250,- fra fakta.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-11-07 21:45
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 21:49

Den kunne stilles til hammer og der var mejsler med.
Den fik selv lov til at arbejde, men smed et tandhjul ud gennem siden til sidst.
Netto gav mig pengene tilbage.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 22:00

Du må gå i Fakta næste gang

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-11-07 22:49

Hmm... Hvor stort mon det hul der skal bores er??? Er da rimeligt væsentligt..

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 12-11-07 23:52

Hej Dreyer
Jeg brugte Harald Nyborgs billigste borehammer (modellen før den, som du linker til), da jeg skulle bryde badeværelse ned. Med den smule tilbehør der fulgte med, klarede den fliser og mørtel på alle vægge, en skillevæg, betonlag med gulvvarme og gennem betondækket, så der kun var stålgitret mellem de to etager på de steder, hvor jeg havde gamle og nye monteringssteder for toilet og et unidrain i fuld rumbredde. Særligt i betondækket var det godt at kunne skifte mellem bor og mejsel, for at kunne brække betonen op i større stykker (fremfor en masse støv), og den klarede begge dele lige flot.

Jeg regnede med, at borehammeren ville bryde sammen undervejs, så jeg startede projektet med at købe to borehammere og et ekstra sæt tilbehør, men jeg endte med at forære den ekstra borehammer til en kammerat og tilbehøret har jeg stadig liggende urørt, så giv det en chance. Der er en del at spare.

Jeg må dog give Højris ret i, at bankeriet gik noget ud over fugerne mellem stenene i væggen, så det krævede lidt reparation.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-11-07 23:52

En slagboremaskine kører for hurtigt, kommer der en sten og man presser ekstra ryger hærdningen på boret.

Lej en borehammer i Silvan for en dag, så får Du kvalitet....... og husk beskyttelsesbriller og evt. en ansigtsmaske.

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-07 02:52

Forskellen er:

En borehammer kan bore og slå. Dvs. du kan både montere et bor og lave runde huller, og du kan montere en mejsel og bryde beton op. Et gulv, en mur.....

En slagboremaskine kan kun bore. Det er til forskel fra en alm. boremaskine muligt at slå 'slag' til, så man kan bore i mur/beton.

Det lyder til at du skal bruge en god slagboremaskine der kan holde nogle år. Find et godt tilbud i det byggemarked du bruger. Du kan selvfølgelig vælge en Harald Nyborg maskine, min erfaring er at kvalitet og pris følges ad. Det er meget vigtigt at du bruger nogle kroner på et godt bor. Et billigt bor bliver hurtigt rundt. Disse er faktisk gode http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8485&Grp=20&n=20100
Vil du have en akku maskine, vil det blive en del dyere. Bruger selv http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/akku-vaerktoej/akku-boremaskiner/milwaukee/akkuboremaskinev18pd/
Det er en maskine for livet, det mest lækre værktøj jeg ejer. Svært at anbefale et værktøj for andre.

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 13-11-07 19:57

Tak til alle de der er kommet med gode indlæg, men desværre kan man jo kun dele point ud til en. Er der nogen af jer der føler sig forbigået, så bare sig til!

Venlig hilsen
Dreyer