/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Metro vandvarmer
Fra : BerndJ
Vist : 8435 gange
100 point
Dato : 11-11-07 21:51

Har en 60-liters Metro vandvarmer som er ca. 7 år gammel.
Det sidste halve år har den været MEGET længe om at varme vandet op og bruger enorm med strøm. Skal den afkalkes?? Hvem kan gøre det? En elektriker? En VVS-mand?? Eller må jeg selv gøre det, og i givet fald, hvordan gør man det??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-11-07 21:57

Hvis jeg var dig ville jeg tænde et bål under den - så vil vandet blive varmere meget hurtigere.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-11-07 22:10

Du har en vandhane der render! En elvandvarmer kan kun have en virkningsgrad, nemlig 1

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-07 22:14

Vandet skal tømmes af, og bunden skrues af, hvorved du kan tømme kalkslam ud og også skifte din Magnesium anode, som beskytter beholderen.
En vandvarmer kan ikke begynde at bruge meget strøm, uden at den opvarmer vandet, der går ikke strøm tilspilde, selvom varmelegemet er kapslet ind i kalk, det eneste der kan ske er at varmelegemet brænder af.
Men hvis vandvarmeren er koblet til mere end en fase, kan en sikring være gået, og så tager det længere tid at varme op, men strømforbruget svarer stadig til den forbrugte energimængde.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 11-11-07 22:17

MANGE TAK for svaret pallebhansen - DET ER EN FORNØJELSE AT LÆSE OG MODTAGE HJÆLP FRA DIG!!! TAK!!!.

Kommentar
Fra : pallebhansen