/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tilslutning af el-bagrude
Fra : bassenborg
Vist : 1499 gange
100 point
Dato : 11-11-07 19:39

Min el-bagrude virker ikke. Har haft en kammerat til at hjælpe med at måle om der kommer noget strøm om til den, og det gør der ikke.
Her kommer spørgsmålet så: Kan man tilslutte bagruden med strøm direkte fra batteriet?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-11-07 19:57

Ja, det kan du godt, men går ud fra at det er en selvfølge at du laver en afbryder imellem, og selvfølgelig også en sikring, og ligeså en kontrollampe, men det er en dårlig ide, --hvis du kommer til at glemme den vil den meget hurtig tappe dit batteri, så find en kraftig ledning der går over din tændingskontakt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-11-07 20:47

Du skal nok overveje om ikke du burde investere i et relæ, noget kraftig ledning og kabelsko, samt en kontakt.
Tag styrestrømmen via tændingen,og før så et kabel fra relæ til bagrude.(kontakten på styrestrømmen)
Det er ikke så stor en operation , og du risikerer ikke et fladt batteri.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 11-11-07 21:28

reparere det eksisterende istedet det er bare en sikring eller relæ
hvilken bilmærke snakker vi om

tykkemand

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-11-07 21:37

Nej du kan IKKE sætte den direkte til dit batteri.

Problemet er at du får svært ved at finde en kontakt som kan klare 12V 30A (måske bruger den lidt mindre).
Derfor benytter man sig af et relæ.

Hvis der ikke er strøm til trådene i bagruden, skyldes det at dit relæ er gået i stykke, en sikring er sprunget, en defekt ledning eller kontakten er gået i stykker.
Det skulle være forholdsvis nemt at finde ud af hvor kæden er hoppet af. I alletilfælde nemmere og mere sikkert og billigere end at trække en 10mm2 kabel (tyk som en barne lillefinger) fra batteri til bagruden.
Et nyt relæ koster 30 kr. En sikring koster 2 kr.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-11-07 21:45

Relæet klikker fint, det er ikke en sikring og kontakten virker fint.
Vi har også tjekket ledningen fra sikringsboksen og om til bagruden, den er også i orden.
Vi er kommet til, at det må være strømmen ude fra batteriet og ind til sikringsboksen det er galt med, og det er meget svært at finde ud af hvilken en af de mange ledninger det er.
Det er svært at følge ledningerne den vej ud.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-11-07 08:25

Desværre skriver du ikke hvilken bil/model det drejer sig om,..!
men som det lyder,.. er du nød til at finde et diagram,
over ledningsnettet til DIN bil/model
(det viser farve + tykkelse på hver ledning til de forskellige komponenter)
når du har et diagram, er det meget let at finde, og udskifte den/de
defekte ledninger,…. UDEN diagram,.. kan det være temmelig
irriterende, måske umuligt at finde de rette ledninger,..(uden at ”flå” hele bilen)
i ”de gode gamle dage” var der som regel et eller flere
ledningsdiagram i bilens org. instruktionsbog,…!
men instruktionsbogen er selvfølgelig umulig at finde når
man står og skal bruge den,…

derfor,.. ret henv. til,..eller ”bedre”,.. bliv medlem af en klub,
for dit bilmærke,.. de er så flinke og hjælpsom, og hjælper dig gerne
med et udskrift af et ledningsdiagram,.. så du ka’ få din bil til at blive som
”næsten” som ny igen .

Her er et par små ex. som du kan finde på nettet.:
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/850020-an-01-ml-Funkfernbedienung_MT_350_de-en-fr-nl.pdf
ex side 10
eller:
http://www.waeco.com/tmp/MS_650_EB_10S_03.PDF?PHPSESSID=60c8bf530cfd7534b1d2b1dc66cd4f1d
side 5, og frem.

http://www.bmwe30.dk/ ... diy/e30/karosseri/diagram. mm.

ps. jeg har set flere eksempler på (”ivrige” gør det selv ”mekanikere”)
der står med en udbrændt bil,… fordi de (ikke lige havde tid til at lave det ’rigtigt’)
mvh. EA_HS

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 12-11-07 08:54

Det er en Mondeo 1.8i fra 94. Jeg har en Haynes til bilen med el-diagrammer og alt det der, men jeg synes de er lidt uforstålige. Jeg har ikke meget forstand på strøm

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-11-07 09:08

Hvis du siger at du kan måle strøm ved sikringen, og at relæet klikker - så må der jo være strøm fra batteri til relæ/sikring.

Men fordi at dit relæ klikker er det ikke ens betydende med at det virker.

Du skal bruge et multimeter - ellers kommer du ikke videre.

Hvis du måler 12V på relæet når den er tænd og intet når den er slukket virker dit relæ og din kontakt.
De 12V målet imellem relæet og stel.

Så må du arbejde dig videre frem, virker relæ og kontakt m.m. kan du evt. trække en (du skal kun bruge EN) ny ledning fra relæet til bagruden, og så snuppe strøm fra stel.

En generel fejl er at stelledningen er korideret, hvilket så bevirker at der ikke kommer strøm igennem.
Kan du finde stel ledningen fra bagruden og se om der evt. er ir på ledningen.