/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
affarvning/farvning af tøj.
Fra : misser80
Vist : 8327 gange
20 point
Dato : 11-11-07 13:31

Hej alle
Jeg har en mørkeblå cardigan af vicose og nylon, som jeg godt kunne tænke mig at farve lysere blå.
Kan det lade sig gøre at affarve med klorin el. og så ramme farven jeg gerne vil have på hele cardicanen?
Jeg orker ikke rigtigt først helt at affarve det og så farve den igen påny.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-07 14:18

Jeg ville slet ikke turde begynde at eksperimenter med vicose og nylon, da det slet ikke er sikkert, at det vil blive ensfarvet.

Hvis nu cardiganen er syet sammen med en bomuldstråd, tager denne mere imod farven end resten at trøje/blusen.

Er blusen alligevel en du havde tænkt dig at kasserer, så bare z igang, men er det en du er meget glad for, så lev med den farve cardiganen har nu

Tal evt. med Matas, de sælger farveprodukterne, der står også en del på pakningerne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-07 19:23

Matas dullen er til sminke, dufte og kosttilskud. Du skal ikke forvente hun aner noget om farvning.

Man kan blege med klorin, det er endda særdeles effektivt til visse farver.
tøj er ofte farvet med en blanding af flere farver, som ikke affarves ens. Resultatetkan blive en ny dominerende farve erter bkegning med klorin.

Viscose er en kemisk behandlet bomuld og er nemt at affarve og genfarve. Det tåler ikke stærk klorin i længere tid. Så bliver det mørt.
Nylon er det meget sværere med. Men hvis alternativet er at smide ud, så kan du da prøve.
Hvis fibrene er blandet inden spinding kan du næppe i praksis skelne de enkelte fibre, og se at de farves forskelligt.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 11-11-07 19:33

Nylon vil ofte være gennemfarvet i fiberen fra fabrikken, så hvis du bleger, blir det ujævnt. Derimod går det fint med bomuld og viskose.

Godkendelse af svar
Fra : misser80

Dato : 14-11-07 15:10

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 28-09-08 17:56

jeg har en flok bomulds t-shirts jeg gerne vil ha farvet sorte

er det nemmere

jensviggo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-08 19:01

Ja. Du skal bare "åbne" dem for farven først. Find en materialhandel med tøjfarver og check på emballagen hvad du skal bruge først. Hvis du har en vaskemaskine med rustfri stålindmad, kan du sagtens bruge den til processen. Første hold vask bagefter skal nok for en sikkerheds skyld være blåt arbejdstøj.
mvh