/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
rottweiller/dobberman dominans
Fra : lindesus2001
Vist : 501 gange
20 point
Dato : 08-02-03 22:10

Jeg har en dejlig tæve på næsten 2 år. Vi går til træning hver uge og hun er meget lærenem. Der er dog ikke nogen i hundeklubben der ved så meget om denne race og jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre når min hund vil overtage lederskabet. Hun kan finde på at gø af mig når jeg giver hende en kommando. Når hun er løs får hun sommetider et flip hvor hun springer rundt og gør af mig/ løber hend imod mig/ hopper op/ snapper. Jeg har prøvet at lægge hende ned og kigge hende i øjnene til hun smasker/ at ignorere hende/ at sige NEJ! Men jeg er dog meget i tvivl om HVAD der er det rigtige. Jeg ønsker ikke at ødelægge hendes ellers stærke og godmodige psyke.
Endvidere er hun altid den stærkeste i legen med andre hunde store som små - skal jeg forhindre hende i at lege med andre hunde så hun ikke bliver for selvsikker? Hun ELSKER at lege med andre hunde - går dog altid efter deres strube. Er der nogle hundebøger der er gode om disse racer? På forhånd tak for svaret. Susanne

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-02-03 01:55

Tag en sprayflaske med dig, hvor der er koldt vand i, hver gang hun gør af dig, spray hende i hovedet med vand, du må aldrig lade hende overtage lederrollen, får da vil hun ikke længere respektere dig, det er dig der SKAL være lederen.
Giv hende et dask over snuden, gerne så hun kan mærke det, hver gang hun snapper efter dig, vis hende at du er den stærkeste af jer to. Det er en meget stærk hund, og den har et imponerende kraftigt bid.
Du skal ikke forhindre hende i at lege med andre hunde, men sørg for at være efter hende hele tiden, for det kan få alvorlige følger, hvis hun pludselig bliver sur på en mindre hund, da hun så let som ingenting, kan knække nakken på den.
Prøv selv at tumle med hende, og hver gang hun bider efter dig, dap hende over snuden, og ellers tuml med hende, vis hende det er ok, at lege, men ikke at bide.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-03 12:50

Hej, Susanne.
Jeg har selv haft en stor hanhund, og med sådan en må man næsten forvente, at der opstår magtkampe. Netop med en stor, tung hund er det ekstra vigtigt, at du har fuld kontrol. Også fordi racerne, du nævner, er racer, som skræmmer mange mennesker.
Jeg synes, det lyder, som om både du og din hund indimellem bliver usikre på, hvem der bestemmer. Det er godt, du går til træning med hende. Men hvis træneren ikke kender ret meget til de to nævnte racer og derfor ikke synes hun/han kan rådgive dig, så var det måske en ide, -på næste hold- at finde en træner, som bedre kan hjælpe dig.
Min hanhund var en berner sennen, en race, der godt kan minde lidt om en rottweiler af sind. Når han ikke rigtig gad lystre eller hvis det skete, at han brummede af mig, så fik han snor på og så lavede vi noget intensiv lydighed, med plads, løb, gang, vendinger o.s.v. I hurtigt tempo og kort line. Ikke som straf, men dels for at stadfæste mit ubetvivlelige lederskab, og dels fordi han fik en chance for "at gøre godt" igen, så jeg kunne rose ham og vi på den måde genskabe den gensidige tillid.
Og det er altså altid nemmere at forklare en hund, hvad man vil have den til at gøre -end at få den til at HOLDE OP med uønsket adfærd.
-Med hensyn til leg med andre, så ville jeg altid stoppe min hund, hvis den ikke reagerer på den anden hunds signaler. Elsker de andre hunde også at lege med din hund? Du skal igen være den ubetvivlelige leder, som når som helst har ret til at stoppe legen for kortere eller længere tid.
Tumlelege med store hunde er ikke nogen særlig god ide.......Melander, du kan ikke bare tage det for givet, at Susanne er den fysisk stærkeste....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-02-03 13:32

Hvis hun ikke er den fysiske overlegne, har hun valgt en forkert hund, så enkelt er det. Hvis du viser hunden at du er den svageste, er du solgt. Du vil aldrig få magt over den. og aldrig respekt.

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 09-02-03 15:03

Tak for jeres svar melander og birgitta - jeg vil prøve mig frem med jeres forslag. Jeg er stadig den fysisk stærke men jeg kunne ikke drømme om at give min hund ét dap over snuden, den form for opdragelse tror jeg ikke er sund for en hund som kan risikere at blive aggressiv ved forkert håndtering. Men den med sprayflasken og lidt ekstra lydighedstræning vil jeg prøve med. Andre hunde som kender min hund, kommer oftest glædeligt hend til hende, så umiddelbart tror jeg de kan lide den omend lidt voldsomme leg. Tak for svarene! Susanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-03 17:47

Jeg er ikke enig, Melander. Man kan sagtens være lederen uden at være den fysisk stærkeste! De fleste store hunde kunne jo når som helst sønderrive deres ejer, hvis det var det, de ønskede.
Susanne, prøv og lån bøger på biblioteket om hundenes indbyrdes sprog. Så du kan blive god til at vurdere, om legekammeraterne synes, det er sjovt undervejs. Og du bliver også bedre til at tyde, hvad din hund mener, når hun farer rundt og gør og snapper.

Accepteret svar
Fra : inca

Modtaget 20 point
Dato : 14-03-03 10:38

Hej,

Du skal vise din dominans overfor hunden i det daglige. Når den får mad er det altid efter at familien har spist. Når du sætter skålen på gulvet, må den først spise når du giver den lov til det. Lad den sitte og kigge på maden ca. 1 min. inder du siger værsgo.
Når i skal ud af huset, så er det dig der går først ud af døren, hunden må pænt sitte og vente til du giver lov til at gå.
Når den skal ud af bilen, må det først ske når du har givet kommandoen ud.
I en flok vilde hunde er det de dominerende medlemmer der spiser først og det er også dem der bestemmer hvilke rettigheder underhundene har.
I en familie er hunden den absolutte underhund, den må aldrig føle at den står over et menneske. Ikke fordi hunden er ond, men føler den, at den kommer over et familiemedlem, kan den finde på at vise sin dominans i ny og næ, og det kan gå helt galt hvis det er børn den vil dominere.

Godkendelse af svar
Fra : lindesus2001

Dato : 18-04-03 21:08

Tak for svaret inca.

Kommentar
Fra : moffy

Dato : 16-12-03 00:23

Hej alle Dobber interesserede
Er der nogle der skulle have sublime billeder af dobber/hanner,da vi har en 3årig tæve der forlanger det ypperste,før hun vil parre sig.Har forsøgt flere gange uden held