/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen berlingo 1,8 i
Fra : keno
Vist : 1656 gange
50 point
Dato : 11-11-07 11:00

Hejsa
Jeg har en Citroen berlinge fra 2000,mit spørgsmål er om jeg kan fylde karborator sprit i tanken ??
Jeg har prøvet at kigge i instruktionsbogen,men kan ikke lige se der står noget om dette,de anbefaler at bilen køre på 98 blyfra benzin.
Nogen som ved om man må tilsætte karborator sprit i denne vogn
Mvh keno

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-11-07 11:07

Nej, det kan ikke anbefales.
Generelt er karburatorsprit til biler med karburator.
Nyere biler med indsprøjtning og katalysator må ikke anvende dette, da det kan ødelægge katalysatoren for tid og evighed.
Hvorfor vil du egentlig tilsætte dette ?

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 11-11-07 11:12

Hej
Jeg mener bestemt ikke at du må fylde sprit i tanken. Jeg køre selv kørt i en berlingo og har gjort det siden 1999. Hvis du har problemer med at starte den, eller køre dårligt i tomgang, eller hakker den i motoren når du køre, er der noget der trænger til at blive efterset, og IKKE sprit. Hvad er dit problem ?

Kommentar
Fra : keno

Dato : 11-11-07 11:18

Hej igen
Takker for jeres svar
Jeg har ikke rigtig noget problem
Jeg har nemlig haft engang en Ford fra 1987 og hver vinter fik den lidt sprit og den kørte rigtig godt derefter
Men jeg må nok heller lade være så ikke jeg splitter noget ad
Jeg mente bare at alle biler ville have godt af lidt sprit om vinteren,men det er nok fordi jeg altid har haft nogle "gammel" biler fra 80'en.Mvh

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 11-11-07 11:25

Hej igen.
Du skriver at den skal køre på 98 blyfri benzin, og det kan også godt være rigtig, men de sidste 130.000 km har jeg kun kørt på 95 blyfri uden problemer. Man kan jo lige så godt spare de få øre pr. liter når bilen er ligeglad. Det bliver nemt til mange penge i det lange løb.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 11-11-07 13:14

Hej kejap
Det har du ret i,jeg kører da også på 95 blyfri men der stod i instruktionsbogen at det bare er bedst at køre på 98,men det er jo heller ikke alle som sælger denne 98 blyfri.Mvh