/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
HJÆLP!
Fra : lishta
Vist : 609 gange
20 point
Dato : 11-11-07 09:40

Jeg er ved at blive sindsyg! Jeg har tre indekatte. Mit problem er at den ene "skraber" på pap, stoleben lamper, gulvet osv.. Hun hvæsser ikke klør i det men står bare og skraber, hun kan blive ved i lang tid hvis jeg ikke gør noget ved det.

Hun er begyndt at gøre det hele tiden når jeg sover, og man vågner altså af det. Det er godt nok irriterende..

Det er ikke pga. bakkerne, for de har hver deres. Det kunne muligvis være kedsomhed, men de bliver aktiveret meget af både mig og min familie. Og det kunne måske også være en vane simpelthen, men jeg ved ikke hvorfor og er så tæt på at jeg måske nok bare skal af med hende..

De to andre katte opfører sig ganske normalt.

Ønsker virkelig svar på hvorfor hun gør det.. ??!

Og gider ikke ha svar fra folk der kun skriver det er synd at have mine katte inde og hvis behovc det er og bla bla bla.. Sætter stor pris på at i holder jeres dumme kommentarer om det for jer selv. Tak.

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 11-11-07 10:01

Prøv med en lidt venligere tone overfor de brugere, du efterlyser svar fra. Man får ikke ligefrem lyst til at hjælpe dig efter den svada

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-11-07 10:16

http://www.russianblue.dk/RusserBladet/praktiske/Problemadfaer_hos_katte.htm

En anden ting er! forestil dig en skrev

Jeg har pakket en løve ind i et lille bur, den får aldrig lov til at komme ud i sine normale omgivelser. Hvordan kan det være at den er rastløs??

eller

Jeg har nogle fugle, jeg har sørget for at de aldrig kan sprede vingerne, hvorfor mon de virker triste?

ja det er jo gode sprøgsmål. Men hver sin interesse, nogle vælger at pine dyr, andre syntes happy slapping er sjovt

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 11-11-07 11:17

Ja der er ingen tvivl om at hun er en meget krævende kat som skal ha meget opmærksomhed og hun ved godt det er forkert det hun gør, men det er ligesom med børn hellere blive skæld ud og få opmærksohed end ingenting.

Prøv at gå rundt med hende på skulderen/armen eller hvor det er nemmest eller prøv at lære hende nogle kunstner....feks at dække. Jeg var lige flyttet og ville ikke ha min kat skulle ud før den havde været inde i et stykke tid og kigget ud på omgivelserne, så for at aktivere hende, lærte jeg hende at dække før hun fik sin mad og det hjalp på meget at hendes kratteri.

the1best

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-11-07 11:26

Tror du får en bedre hjælp af brugerne her: http://katte.dyregalleri.dk/

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-11-07 11:28

the1best, sendte mit indlæg før jeg så at du havde skrevet en hjælpsom kommentar.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 11-11-07 11:36

Søssan... bare helt ok

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-07 12:16

Jamen det kan sgu ikke nytte noget, at du ikke gider høre om kattes behov eller hvad du opfatter som dumme kommentarer.

Du har et problem......eller rettere sagt, du har en kat med et problem......et adfærdsproblem.

Og der bliver du altså nødt til at overveje muligheden for, om netop din ene kat er en af dem der ALDRIG vil komme til at trives som indekat med de begrænsninger det jo altid vil gi', uanset hvor meget katten så bliver aktiveret.

For uanset hvor meget du aktiverer er det jo ikke sikkert det lige netop er den slags aktivitet din kat har behov for.

Hvad har katten ellers at "skrabe på" ud over lamper, stoleben, pap o.s.v.???

Har den et ordentligt kradsetræ.....og her taler jeg ikke om et af de små 30-40 cm lange stykker til 49,95 nede fra netto, hvor katten ikke kan strække sig helt ud for at nå op til toppen, eller hvor den ikke kan stå på alle fire ben og "rykke" i noget kradsemateriale med forpoterne.

Katte kradser i ting af to årsager.....den ene er for at afmærke sit territorium og den anden er for at hvæsse sine klør.

Og der er så forskel på, hvad katten kradser på når den vil enten hvæsse kløer eller afmærke.

Et lodret kradsetræ (i naturen typisk træstammer) bruger katten både til at afmærke sit territorium og at hvæsse kløer....og kradsetræet skal være så højt, at katten skal strække sig helt ud for at nå op til toppen af kradsetræet......fordi det betyder noget i kattesprog, at den kan nå så højt....det er for at fortælle andre katte, at "det her er altså mit område og jeg er SÅ stor og farlig".

Et vandret liggende kradsebræt/træ bruger katten til at hvæsse kløer i.

Og hvis vi nu forestiller os (du har nemlig ikke fortalt det) at din kat ikke har tilstrækkelige muligheder for at udfolde sin normale instinktive kradseadfærd........ja så vil den blive ved med at forsøge at kradse på alt muligt andet som en slags kompensation, og da kradseriet i et stoleben, en papkasse m.v. ikke giver det ønskede resultat, vil katten blive ved at forsøge....og det er synd for katten, og du bliver vanvittig af det og tænker: Den satans kat, NU bliver jeg nødt til at komme af med den.

Husk på.....det er oftest ikke dyrene der er noget galt med, når de udvikler adfærdsforstyrrelser....det er deres omgivelser, herunder mennesker

Kommentar
Fra : lishta

Dato : 11-11-07 13:03

Tusneldada : Ja, du må altså meget undskylde min måde at srkive det på. Men har læst mange kommentarer herinde ang folk der har indekatte, og der forekommer ikke en eneste kommentarspor uden folk brokker sig over at have en indekat. Mit spørgsmpl går ud på HVORFOR hun gør det, og ikke at det er synd hun er indekat, for det er bestemt ikke synd.. Katte er vanedyr ligesom mennesker er og de kan sagtens lære at leve og trives indedøre og mine to andre katte vil bestemt ikke ud..

troldenesdhb : Nu er det jo ikke en løve eller en fugl så det kan ikke sammenlignes, desuden er hun skam ikke en trist kat..

the1best : Må jo prøve, Tak for det.

Dova : Det gælder jo ikke alle kattes adfærd, for ikke alle katte er ens, ligesom mennesker, vi er jo heller ikke ens.
Hun kradser ikke, hun laver ikke mærker nogen steder, jeg tror måske hun synes lyden af at skrabe på ting (ligesom hvis du gjorde det med dine egne negle på et bord) måske hun synes det er sjovt.. eller.. ja, jeg ved jo som sagt ikke hvorfor, og det ville være dejligt om nogen måske vidste det..
Jeg har to store lækre kattetræer som går op til loftet, og har masser af legetøj som jeg aktiverer hende med. Men ja, ved ikke om hun har så meget energi så der skal ske noget hele tiden. Måske min kat har damp eller så noget..

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 13:58

Hej.
Har selv LIGE haft problemet, dog var det at min den strindtede.
Jeg løste probemet ved at ''lægge mit ude-tøj'' et andet sted,
da det var det katten ville afmærke.
Derefter dryppede jeg Baldrian dråber ud på stedet + andre steder.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=223/sprog=1/grp=2/menu=2/
http://www.dyrlaegevagten.com/shopframe.cfm?id=419&sprog=1&item=yes

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 14:01

Har ikke selv afprøvet dette.
http://www.dyrlaegevagten.com/shopframe.cfm?id=419&sprog=1&item=yes

Og min kat er en udekat, så hvorfor den ville afmærke tøjet ?
måske, fordi jeg kommer længere væk, en katten.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 11-11-07 14:18

Hej

Det er ofte sådan at når katte eller hunde over kort tid ændrer adfærd, kan det være fordi de er blevet syge.
Den adfærd de udviser når de har ondt er ofte destruktiv. De bider eller slikker på sig selv i et væk, eller de begynder at slikke eller kradse på omgivelserne.
Det er som om at de ved at udføre en handling dæmper smerten.

Det kan være noget så simpelt som en tanbyld, som katte jo nogen gange får

Du skulle nok få en dyrlæge til at give den et tjek. Inden du kaster dig ud i adfærdsbehandling, da du jo skriver at den få masser af aktivering og den har andre katte at lege med

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-11-07 16:58

Faktisk kan adfærden godt skyldes, at din kat har fået nok af at være indekat. Vi havde selv tre indekatte, men da der var gået et par år, begyndte den ene kat (ster. hunkat) at tisse i senge og sofa - og strinte på min samlever. Hun var bare SÅ tæt på at blive aflivet. Vi stod faktisk oppe ved dyrlægen med hende, men "mor" her kunne alligevel ikke få sig til det, så hun fik en p-sprøjte for at se, om det var "hormonkoks", der var årsagen. Det hjalp faktisk et stykke tid. Hun gjorde et en gang til et par dage efter, men da virkede sprøjten ikke endnu. Derefter holdt hun op - et stykke tid. Så begyndte det igen, værre end før. Vi blev enige om, at prøve at lade dem blive udekatte, da det jo kunne være problemet, selv om vi troede, at de var helt tilfredse med livet som indekatte. Her er masser af gemmesteder, og vi tog os meget af dem. Alle virkede glade og tilfredse, bortset fra, at den ene jo så var blevet urenlig.

Vi var ikke meget for at lade dem blive udekatte, for vi bor op af en vej, hvor folk desværre tit tror, det er en tysk autostrada. Men der var ikke rigtig noget andet at gøre, da vi efterhånden var temmelig desperate. Og jeg skal lige love for, at kattene blev lykkelige. Ingen af dem laver "ulykker" mere, og den gamle som var en kradsbørstig herre, er blevet en fredelig kat - for det meste.

Det er ikke sikkert, din kat ikke kan klare at være indekat, men som Dova skriver, så ER det altså ikke alle katte, der kan klare livet som indekate. Der er jo nok ikke så mange mus at fange hos dig. Det var der oven i købet her. Hver eneste dag kommer kattene ind med en mus, og ofte er den fanget her i huset. (gammel utæt kasse)

Men det kan også være, der er noget i vejen med din kat. Hvis den har smerter, vil den ikke vise, den har smerter, med mindre, det er MEGET slemt. Men den vil alligevel prøve at fortælle dig det. Måske skulle du prøve at få den undersøgt ved dyrlægen allerførst.

Hvis ikke din kat fejler noget, er jeg bange for, den fortæller dig, at den ikke vil være inde mere. Så må du sørge for at finde et andet hjem til den. Du kan jo evt. aflevere den på Dyrenes beskyttelse internat eller Inges kattehjem. Sådan som det er nu, er hverken katten eller dig spor glade.

Håber, du finder ud af det, og at du gider skrive, hvordan det går.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 20:21

Citat
har smerter, med mindre, det er MEGET slemt

Sådan er dyr_ man skulle jo tro,
at de havde mere tiltro, til deres ''foderskål''

Men det ser man JO ? så tit.
DESVÆRRE, vi kan jo ikke se det, før PROBLEMET er DER.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 13-11-07 13:31

hej:
Jeg tænker og tænker. Det skal jo helst ende godt for alle. Sig mig; er din kat neutralisert, hvor gammel er hun og race ikke mindst. Og bor du overhovedet hvor det er muligt at have udekatte??? Det betyder også en del, hvordan hendes forhold til de andre katte er, og hvor længe de har været sammen. Jeg kan læse at fok er ivrige efter at give gode råd og jeg må da sige at jeg selv har haft problemer med kradsebræt, så der er nok mange som er nysgerrige efter gode råd. Lad os høre!!!!
Hilsen liseaa

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-11-07 22:10

liseaa Hvem er spørgsmålet til ???

Kommentar
Fra : kristøsen

Dato : 04-12-07 23:19

Jeg har selv 2 katte, som i øjeblikket er killinger, og derfor er indekatte, men når de er blevet lidt ældre skal være udekatte.
Jeg ser intet i vejem med at have indekatte! De kan have det akkurat lige så godt som udekatte, da de er vidt forskellige, og derfor trives forskelligt!!

Men nu til dit spørgsmål.. jeg tænker at da du har 3 katte indendørs, kan det måske være frustration fra katten over plads, eller mangel på denne? Katte har jo deres territorier, og afsætter duftmærker med puderne under fødderne (og andre måder). men når de afsætter duft med disse puder er det ofte i form af en slags krassen på møblerne. Mine katte gør nemlig det samme i øjeblikket!
Jeg ved ikke hvordan hierakiet imellem dine katte ser ud, men jeg kom lige til at tænke å¨, om den kat der udviser denne adfærd, måske er i bunden af dette hieraki?? Hvis dette er tilfældet, kan det ved hjælp af duftmærkning, være et forsøg på at udvide sit territorie, og derved "klatre opad" i Hierakiet.

Jeg ved ikke hvad du kan gøre ved problemet, men håber da at mit svar kan hjælpe dig imod en løsning..

-Kristøsen