/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvad gøres med skorstene ude a
Fra : ffhopsa
Vist : 716 gange
100 point
Dato : 11-11-07 09:34

Jeg har to skorstene, som er taget ud af brug.

Hvad gør man med sådan nogle?
Der er jo et stort kuldenedfald, så det virker som uisolerede vægge midt i huset.

Og hvad med regn og så videre?
Der er ingen problemer med fugt i dem, det virker bare lidt underligt sådan at have hul direkte ud i det fri.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-11-07 09:42

der er ikke noget i vejen for, at du kan isolere dem. der skal være uhindret adgang til renselemme og der er lovkrav om afstanden til brændbare materialer, så et stålskelet med isolering i er en fornuftig løsning. men spørg din skorstensfejer først. han kan fortælle dig præcist hvor meget du må lukke den inde. der kan være tilfælde hvor man forlanger at den kan inspiceres hele vejen rundt og så må du leve med det som det er.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 11-11-07 10:03

Jeg tænkte mere på om man kunne lukke den indefra.
Altså fylde op med isolering i hullet og måske sætte et tag på.

Jeg har ikke så meget lyst til at rummene skal blive mindre ved at jeg isolerer den inde i huset.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 11-11-07 10:10

fjern det dem så du når under tagpladerne,for hvis du lukker dem ovenfra varer det ikke længe for de smuller op. Og de tager vand ind som så løber ned gennem skorstenen og til sidst pletter lofter mm.og det kræver meget vedligeholdels at skulle omfuge den, så ned med dem.

tykkemand

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-11-07 10:26
Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-07 12:10

Du kan hælde løst leca i, lige så meget som du syntes er nødvendigt, (og det er nemt at få ud igen, hvis nødvendigt), og så kan du lukke piben af med at lægge en betonflise på toppen, og ligge noget i klemme på ca. 1 cm.-penge, (gerne galvaniserede møtrikker) for det får lidt ventilation under flisen. Så har du en god skorsen, som kan bruges evt. engang igen.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 11-11-07 13:17

Det er et hundrede år gammelt stort stuehus med tre skorstene, så det ville være synd helt at fjerne dem.

Det med at hælde leca i lyder godt.
Er der nogen der har nogen indvendinger mod den idé?
- bare for lige at være helt sikker...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-07 19:35

leca og tag på ser ud som en rigtig god ide

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 14-11-07 00:35

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-11-07 06:14

Jeg be`r.