/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
kronisk
Fra : legind
Vist : 678 gange
100 point
Dato : 11-11-07 09:05

jeg mangler en forklaring på ordet kronisk jeg ved det betyder tid
men kan ikke finde noget læge skrift på hvornår det er kronisk og hvor når man kan kalde det kronisk handicap jeg har set at et sted hvor der står at hvis man har smerter mere end i seks uger er det kronisk

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 11-11-07 09:12

Hej.
Kronisk betyder 'blivende' eller 'varig'.
Lider man af en kronisk lidelse betyder det altså at lidelsen er 'for altid'.

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 11-11-07 09:12

Hej. Jeg søgte på leksikonet som gav mig dette:
'kronisk sygdom, [gKSo{-] (1. ord af gr. chronikos 'tidsmæssig', dvs. 'udstrakt i tid, langvarig', af chronos 'tid'), sygdom, som i modsætning til akut sygdom har et længerevarende, som regel årelangt forløb, fx kronisk leukæmi eller leddegigt.

Mere kan jeg nok ikke finde uddybende...
Håber det er til hjælp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-07 12:23

Kronsik betyder en tilstand som man ikke umiddelbart forventer vil ændre sig til det bedre.

Et eks:

Du får seneskedehindebetændelse i håndleddet.

Umiddelbart er det en forbigående lidelse, som kan bedres ved at følge forskrifterne om at holde hånden i ro til symptomerne har fortaget sig.

Men hvis nu du fortsætter med at overbelaste hånden, så risikerer du på et tidspunkt, at generne ikke er til at komme af med igen og så taler man om en kronisk tilstand, altså en vedvarende tilstand/varig skade

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 30-01-08 15:19

Tak for svaret dova.