/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Bøger lugter...
Fra : Nuqais
Vist : 507 gange
10 point
Dato : 11-11-07 08:19

Har købt nogle bøger på loppemarked, men de stinker af gammelt kælderum, hvad kan man gøre for at fjerne lugten fra dem???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-11-07 08:25

- læs dem...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-07 08:35

Ikke helt dumt forslag da de så kan tørre.........

Mange års cigaretrøg, fluemøg og manglende rengøring sætter sine spor, og det mærkes ekstra når de er fugtige.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-11-07 09:11

'Vask' med en hårdopvredet klud med eddikevand

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-07 09:19

Rodalon som man bruger til f.eks kattebakker er også godt.

Men prøv først på et hjørne af de farvede omslag.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-11-07 09:27

Først tørrer du bøgerne, dernæst kommer du dem i plasticposer og kommer dem i fryseren eller på denne årstid, udenfor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-07 12:26

Det kan du ikke helt , da bøger er et "sugende" organisk materiale hvor lugten af kælder og skimmelsvamp ikke bare er noget der har sat sig på overfladen, men er trukket helt ind i materialet.

Men du kan muligvis minimere lugten en smule, ved at sørge for de bliver luftet godt og grundigt.......jeg har bare aldrig haft held til det og har kasseret flere bøger af samme årsag

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 17:52

Kun en tanke, MEN
Citat
da bøger er et "sugende" organisk

Hvad så med at ligge dem i en pose, med lidt duft af andet,
og lade dem stå et par dage/ uger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-07 19:37

når først fugten er kommet af, lugter de ikke så meget, så moderat varme - - -