/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hardisk med windows 95
Fra : alimak
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 10-11-07 20:05

Jeg skal forsøge at hente noget ud fra en hardisk med win 95.Har købt en sanberg box med usb tilkobling. Det er en 3 1/2" hardisk.Hvordan skal jumperen stå?Har prøvet som master,og som slave,men min pc med xp pro kan ikke finde den nye hardisk.Er det nogle der har nogle tricks så min pc kan se den hardisk.
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 20:11

Aner ikke om det kan lade sig gøre, men jeg ville forsøge med en Linux live cd, den kan nogle trick som Windows ikke kan: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download?action=show&redirect=download

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-07 20:19

Øh det er altså ikke alle HD der kan bruges i sådan en boks!!!

Er det en "gammel" HD ???
Nogle HD'er bruger for meget strøm, som en USB port ikke kan levere.
Nogle HD'er kræver også 12 Volt, som ikke findes i USB stikket!!!!.

Blot nogle forslag.

MVH

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-07 20:19

Jeg har sev en boks til en harddisk, og det kører fint. Jeg har prøvet 3 forskellige harddiske i boksen og Win Pro. kan finde dem alle. Og det er helt ligegyldigt om jumperne står på master eller slave. Prøv evt. helt at fjerne jumperne.

Og hvad mener du med en 3½ tomme harddisk?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 20:23

Den skal stå som master.
Er det en IBM HD så skal den stå som master uden slave.

Den skal først tilsluttes på usb stikket efter at comp er startet op og så tændes for USB strømforsyningen.

Vil den stadig ikke kan partitionen være gemt - men som o.v.n. sige så kan ubuntu live CD mange ting.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-11-07 20:51

Disken er fra 1994.
Det er 2 1/2" disk i bærbare og 3 !/2" i stationære.
Det er extern strømforsyning til sanberg boksen.
Disken er en "Western digital Caviar 2340"
Det ender vel med at jeg må prøve ubuntu.
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 21:01

Et tip til brænding af Ubuntu ISO filen som du henter, brug Active ISO Burner, med den kan du næsten ikke komme galt afsted, gem den i samme mappe som Ubuntu, dobbelt klik på burneren og Ubuntu er allerede valgt til brændig, klik på den midterste download link til venstre: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 21:16

Jeg bliver lidt forvirret.
Hvilken comp læser du den fra (en ældre bærbar ???)
Eller læser du den fra en stationær
Det er er western digital 3½" du sætter til en sandberg adapter.
Denne måske >> http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

Western digital der skal jumper sættes sådan.

set ind for enden med strømstik til højre.

o o o o o
o o ---- o

Så er den single master

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-11-07 22:09

Jeg læser fra en ny bærbar.Ja det er en 3 1/2" i denne sandberg:http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-24
Men Det er kun 6 "pinder" til jumperene. Hvordan skal jumperen stå? Stømstik til høyre for jumperne
o o o

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 22:14

Der er dansk manual med, har du læst den ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 22:24
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-11-07 22:26

I manualen står det at hvis jeg har XP så trænger jeg ingen drivere.Og at jumperne skal stå som master.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 22:26

Og hvis det ikke passer så kan du med en lup måske se hvad der stå ud for de 6 pinde

muligheder:
CS cable select
MA master
SL slave

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 22:46

En USB harddiskholder /stik (sandberg) kræver kun drivere til win 98.
Win 2000 og XP og Vista behøver ingen driver.

Når du har sat harddisken til master

start comp
sæt USB stikket ind og tænd for strømmen til sandberg
Nu bør den kunne se harddisken
kommer der en lille grøn pil nede ved uret ??????
ellers prøv
h-klik på denne computer > vælg administrer > og vælg diskhåndtering
Kan du nu se din harddisk som hedder DISK 1 (den indbyggede hedder DISK 0)

Du

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 23:09

Jeg skal lige huske.

Du bør ikke slukke og tage USB stikket ud før den er afmeldt nede ved den grønne pil.
H-klik på pilen og vælg sikker fjernelse.........

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-11-07 23:49

Ja,jeg kan se den grønne pil.Og jeg kan se den i diskhåntering. Men ikke i "stifinder" eller i "Denne computer" Jeg kan ikke se hvad der er på den.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 00:28

Ok så er der næsten forbindelse.
I diskhåndtering
i det grå område hvor der står
DISK 1
grundlæggende
diskstørrelse

skal du h-klikke og vælge "konverter til dynamisk disk"
Hvis du ikke kan se den bagefter i stifinder...........har vi en anden mulighed.

Men jeg lukker for i dag

Ps. Hvis du får adgang til partitionen på disken
må du ikke køre nogen programmmer................kun hente filer.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 11-11-07 00:53

Du burde kunne læse den uden besvær.
Prøv et andet USB stik, der kan være gået ged i driwerne i det første.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 14:50

Har du USB 2 ? eller kunne fejlen ligge der.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-11-07 17:20

emesen
Når jeg højre klikker i det grå skraverede område, så kommer det kun en mulighed og der står det "hjælp".

Jeg har prøvet med alle 4 usb stik jeg har på pcen.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 18:35

Test med en af mine harddiske.
start comp
sæt USB stik til
tændt for strømmen til HD og vent 2 min.

h-klik på denne comp. vælg administrer
vælg diskhåndtering
h-klik på det grå område DISK 1
http://peecee.dk/?id=78075

Er det sådan du prøver og hvad står der til højre i partitionen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-11-07 20:28

I det grå felt står det Navnet på disken som er:

PQSERVICE
4,89 GB Fat32
I orden (EISA Konfiguration)

H-Klikker jeg på det grå området, kommer det kun en boks op som det står "Hælp" på.Klikker jeg på Hjælp så er det det samme som at trykke på f1.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 21:12

Hvis du ikke har en langsom internetforbindelse, så vil jeg tro du skal hente
den ubuntu CD 697 MB ( en god time med 2 MB forbindelse)

Den kan muligvis gå ind og læse/hente filer på den harddisk.
Skal der ændres i status på partitionen kan ubuntu også det.

Henvisning fra o.v.n.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download?action=show&redirect=download
skal brændes som image i eks. Nero

Eller benytte denne henvisning fra o.v.n.
Et tip til brænding af Ubuntu ISO filen som du henter, brug Active ISO Burner, med den kan du næsten ikke komme galt afsted, gem den i samme mappe som Ubuntu, dobbelt klik på burneren og Ubuntu er allerede valgt til brændig, klik på den midterste download link til venstre: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 21:18

Citat
4,89 GB Fat32

Ikke alt der kan læse det.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 21:32
Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 21:34

Og som der IKKE står, kan man godt formatere til FAT32
uden problemer, MEN MED TAB AF MASSE DATA.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 21:37

Citat
Og som der IKKE står, kan man godt formatere til FAT32
uden problemer, MEN MED TAB AF MASSE DATA.

Og fra FAT32 til NFTS

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 21:40

Du udskifter ''bare'' formelen < nfts med fat32
MEN KAN IKKE ANBEFALE DET
EJ heller omvendt.
MEN__o.s.v
er det kun for at kunne hente data på disken, så gør det.

DET JEG TÆNKE PÅ, VAR HVIS DU BRUGTE DEN SOM AKTIV = STYRESYSTEM

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-07 21:42

Skulle lige til at skrive__husk en backup

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-11-07 22:51

Jeg har en cd med ubuntu.Tror jeg prøver den....Før jeg konverterer til ntfs.
Men hvordan kan jeg konvertere til ntfs når hardisken ikke er tildelt nogen bokstav.For eks. G:/. den heder bare PQSERVICE. Kan jeg skrive i promten:
convert pqservice /FS:ntfs ????
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 23:29

vent med at konvertere til NTFS................ det er ikke sikkert den kan klare det.
Det er jo en oprindelig win 95.

Start op (boot) med ubuntu og hent filerne. over på din harddisk.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-11-07 01:41

Jeg har nu fundet ud at PQSERVICE er en del af min hardisk.det er recovery som Acer har lagt ind. Ergo kan jeg ikke se den usb hardisk i diskhåndtering.
Jeg har prøvet om jeg kunde se den i Ubuntu, men jeg kan ikke finde den der heller.
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-07 01:55

Prøv at sætte usb disken til, med strøm så den er klar, genstart så computeren og lad Ubuntu starte op, nu bør den finde alt tilsluttet hardware, og du kan finde din disk under Steder (Places)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-11-07 01:58

Ok det prøver jeg.I morgen.

alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-07 01:59

Jeg tror på at Ubuntu kan, sov godt

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-11-07 04:51

Drev # /FS:ntfs ????
Men kan det ikke LÆSES af Linux
tvivler jeg på du får gang i den
PÅ NORMAL VIS.

MEN__
Citat
Øh det er altså ikke alle HD der kan bruges i sådan en boks!!!

RIGTIGT...

Har selv en såkaldt USB _ENHED, der BURDE/ SKULLE kunne læse
ALT = der bliver sat på den,
MEN GU VIL DEN IKKE; men skidtet kører_____

OG. at den så skal EN STRØMFORSYNING, ved siden af
Så er det NOGET GAMMELT og billigt du har fat i.
NYE ? af disse externe får strømmen direkte fra USB

MEN tror ÆRLIG TALT, der er noget galt med din EXTERNE.

Kan KUN tale for mig selv.
+

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-11-07 04:55

Ellers får jeg bare TÆSK af de interne = katten
Du må GERNE få det kabel/ forsyning.
Ligger bare og fylder

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-11-07 05:09

http://www.gtopala.com/
Giver en GOD oversigt, over dit system +++

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 09:55

Disken -

De gamle 3,5" harddiske bruger for meget strøm til at USB porten og især USB porten på en bærbar kan klare det.
En lille 2.5" harddiskholder som jeg har, er der 2 stk. USB stik for at få strøm nok.
Alle mine 3,5" eksterne harddiskholdere har egen strømforsyning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-07 10:38

Her er et lille billede af et forsøg hos mig.
startcomp
sæt USB HD til
Tænd for strøm til USB
se at den grønne pil ved uret kommer frem
diskhåndtering ser nu sådan ud:
http://peecee.dk/?id=78176

Og gør den ikke det så har comp ikke "lukket den ind" og det er så muligt at jumperen ikke sidder rigtigt.
Eller at comp skal genstartes mens ekstern HD sidder i
Bios er måske lidt længe om at se den.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-07 12:54

Så lykkesdes det mig at finde en gammel harddisk som ikke kunne læses via USB.
bios ville ikke genkende den.
ubuntu og knoppix (begge Linux) ville ikke kendes ved den - knoppix kunne se den men kunne ikke håndtere filsystemet.
Det er en gammel 250 Mb harddisk.

På min stationære satte jeg den i som slave og så kunne bios genkende den.
Og den kan læses fra XP NTFS
Den kører med fat filsystem og styresystemet er DOS 6.2 med bl.a wordPerfect og win 3.11

Så måske kan din HD læses fra en stationær sat i som slave.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-11-07 02:08

Fedt .Det må jeg prøve,havde næsten givet op
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-07 11:08

Og faktisk har det irriteret mig længe at den HD ikke kunne køre via USB.
Så nu fik jeg set lidt på indholdet.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 27-11-07 18:35

Kode
I det grå felt står det Navnet på disken som er:

PQSERVICE
4,89 GB Fat32
I orden (EISA Konfiguration)

H-Klikker jeg på det grå området, kommer det kun en boks op som det står "Hælp" på.Klikker jeg på Hjælp så er det det samme som at trykke på f1.
alimak

Der du sikker på at der er tilnyttet et drev bogstav
Partionen på harddsikken kan kn ses hvis der er tilnyttet et drevbogstav.

Det er lige meget om det er fat32 eller NTFS

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 16-01-08 12:35

Tak for svaret e.c.Så lykkes det endelig med hjælp fra Gambrinus. Han satte den som slave som du sagde.Jeg har kun bærbar så jeg fik hjælp af ham.
tak.
alimak