/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partition GUI ??
Fra : Sunnyman
Vist : 494 gange
25 point
Dato : 10-11-07 18:58

Hej der,

Når jeg vil formater en partition, får jeg valget om at bruge GUI partition.

Hvad er det ? og hvad er fordelen(ulempen) ?

Takker

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 19:22

Er du ved at ville køre med flere styresystemer på flere partitioner.
Jeg kender det ikke men støder nogle gange på det i forbindelse med Linux.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 10-11-07 19:52

GUI = (Graphical User Interface) eller på dansk Grafisk brugerflade

Kan læse om det her: http://da.wikipedia.org/wiki/Grafisk_brugerflade

Hvad GUI gør i formateringen af en partition ved jeg ikke lige.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 19:54

GUI er kort for det engelske Graphical user interface, på dansk bruges betegnelsen Grafisk brugerflade

Det er simpelthen et spørgsmål om du vil skrive de ordre eller pege når du vil partitionere.

Jeg bruger altid grafisk brugerflade, men mange Linuxnørder foretrækker at skrive ordren direkte.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 19:56

Nå det fandt vi samtidig Peter.

Partitionen er den samme på begge måder.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 11-11-07 06:35

Men er der nogle fordele / ulemper ved at bruge GUI partitionen ?

Er der hastighedsforskelle ? Komprimeringsforskelle ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 10:02

En partition er ikke hurtig eller langsom fordi den laves med grafisk brugerflade eller ej.
Forskellige filsystemer kan måske have lidt forskellige hastigheder.
Styresystemet ligger i og bruger filsystemet som igen ligger på en partition.
Databehandlingshastiheden kan sænkes hvis filerne ligger spredt ud over harddisken i fragmenter (stumper) så derfor er en defragmentering (samling) en god ting at lave.
(men først oprydning)

Det er dejlig overskueligt at partitionere med den grafiske brugerflade.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 14-11-07 09:53

Hvordan får jeg som alm. bruger glæde af grafisk brugerflade ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 25 point
Dato : 14-11-07 10:48

Citat
Hvordan får jeg som alm. bruger glæde af grafisk brugerflade

Det ved du når du har prøvet begge dele.

Hvis du vil have en forklaring på et højere plan - så prøv evt. www.experten.dk

Jeg hopper fra her.

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 02-01-08 09:30

Tak for svaret e.c.