/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sandspartling af vægfliser
Fra : TanteAnne
Vist : 571 gange
50 point
Dato : 10-11-07 16:23

Kan man sandspartle fliser på væggen og så være sikker på det bliver siddende, har du nogen erfaring med det? Vores problem er at fliserne sidder så godt fast. at vi hiver det halve af væggen ned, hvis vi prøver på at fjerne dem først.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-07 16:28

Hvis fliserne er glaseret, kan det nok gi nogen problemer. Der findes relativt skånsomme metoder at få vægfliser ned med, hvis de ikke ligefrem er sat op i beton. Hvis du kan få hul midt i en flise, kan du formodentlig med forsigtighed fjerne en flis (ikke en flise) ad gangen med hammer og mejsel og en masse Gefühl i stedet for rå vold.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 16:28

Hvis det "halve af væggen ryger med ned" er det fordi det alligevel trænger til ny pudsning.....

Det andet vil aldrig holde.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-07 16:32

Du har ret i, at der ryger en masse væg med, hvis du bare banker et koben ind under en kabnt og brækker ud. Mere skånsomt er det at løsne lidt ad gangen med mejsel, men en mulighed er at lægge en liste af hårdt træ op mod en flisekant og banke med en hammer parallelt med væggen i stedet for at trække udad.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-11-07 17:18

Man kan også rive overfladen på fliserne med groft sandpapir, så kan spartel godt hænge på fliserne..

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 10-11-07 20:24

vask fliserne med grundrens, derefter spartler du med fliseklæb og til sidst sandspartler du , det holder

Accepteret svar
Fra : katinka01

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-07 11:55

Jeg har med held på et badeværelse, først slebet fliserne let og derefter giver dem hæftegrund. (Det hæfter på fliserne) Overfladen er nu så "ru", at spartelmasse kan hænge fast.
Herefter kan man fortsætte alm. malerbehandling, alt efter hvilket rum, der er tale om.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 12-11-07 07:36

Tak for svaret katinka01.