/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
For stor ?
Fra : chn1994
Vist : 674 gange
40 point
Dato : 10-11-07 15:25

hej. Jeg overvejer at købe min afdøde farfars kat. 2. pony mickey. Jeg har været der for ham siden han blev født, og han betyder bare rigtig meget for mig. Jeg er tretten år, almindelig bygning, og vejer 45 kg. Er jeg for stor ? Jeg ville tilride ham, og så ride ham et par gange om ugen, og eventuelt leje ham ud til en mindre rytter ? Hvad synes i ?

Der er også en anden ting, da min økonomi ikke er særlig god, og mine forældre kun vil støtte det med et beløb der ikke er noget at råbe hurra for, bliver jeg nød til at have ham på en selvpasser fold - uden læsskur. Han er rimelig spinkel, men får en god stor vinterpels. Ville han kunne stå ude hele året, med et stort vinterdækken, og ekstra foder. Og så eventuelt blive flyttet til et andet sted, hvis vejret virkelig er dårligt ?

Så en sidste ting. Der hvor jeg gerne vil have ham til at stå, koster 600kr. om måneden. Hvor meget tror i ca. det bliver med foder, smed og dyrlæge osv. ? Og et læsskur, hvis det er nødvendigt ? Hvordan får man det billigst ? Nogen der har nogen ideer ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 15:30

Det lyder som en ret umulig opgave hvis ikke dine forældre vil hjælpe......

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 10-11-07 16:18

På hesteinfo.dk står følgende:

Citat start.

Fra 1 januar 2008 gælder flg:
1. Heste skal tilses mindst 1 gang i døgnet.
2. Enhver der holder hest, skal sørge for, at hesten i en tidlig alder oplæres i at blive håndteret.
3. Beskæring og beslag skal udføres efter behov.
4. Under sygdom skal en hest holdes adskilt fra andre heste.
5. Hestenes fodertildeling skal indeholde tilstrækkeligt strukturfoder og hestene skal have adgang til frisk drikkevand.
Kravet om adgang til drikkevand gælder dog ikke ved korte foldophold på mindre end 4 timer.
6. Heste skal motioneres mindst 2 timer 5 dage om ugen, eller man kan give hesten fri bevægelighed på fold.
7. I vinterperioden eller i vinterlignende vejr skal heste, som går ude i mere end 12 timer have udviklet tilstrækkeligt huld, et kraftigt og tæt hårlag samt have adgang til læskur eller bygning, hvor alle heste samtidig kan hvile på et tørt leje. Gulvarealet i læskur, skal opfylde arealkravet.

Disse bestemmelser træder i kraft 1. januar 2008.

Citat slut.

Der SKAL således være et læskur, hvis hesten forventes, at skulle være udendørs året rundt.

Mht. økonomi så prøv at lave et budget. Du kan evt. dele hesten med en anden!

Jeg håber, at det lykkedes!

Kommentar
Fra : chn1994

Dato : 10-11-07 16:23

Citat
7. I vinterperioden eller i vinterlignende vejr skal heste, som går ude i mere end 12 timer have udviklet tilstrækkeligt huld, et kraftigt og tæt hårlag samt have adgang til læskur eller bygning, hvor alle heste samtidig kan hvile på et tørt leje. Gulvarealet i læskur, skal opfylde arealkravet.
Hvad er Vinterperioden ? og vinterlignede vejr ? jeg mener er det blæst og lidt regn, eller er det snestorm ? Og det skal også lige siges at den skal stå sammen med 5 islændere. Og hvad synes i med højden ?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 40 point
Dato : 10-11-07 16:53

DU KAN SAGTENS RIDE PÅ EN 2'ER PONY, DET KAN SELV EN VOKSEN.

JEG SYNES DET ER MEGET FOR EN 13 ÅRIG, SELV AT STÅ FOR EN HEST.
DU ER NØDT TIL AT HAVE HJÆLP OG OPBAKNING TIL DET, ELLERS LØBER DU SUR I DET.

EN HEST ER ET KRÆVENDE DYR AT PASSE, MEN HVIS DU STILLER DET RIGTIGT AN, KAN DET GODT LADE SIG GØRE, NÅR I ER FLERE, KAN I F.EKS. SKIFTES TIL AT FODRE.

MED HENSYN TIL FODER, ER DET JO MEST HØ OG HALM TIL EN PONY, SAMT EVNT.LIDT KÆRNER, OG VITAMINER, HVIS DU BRUGER DEN TIL RIDNING.
MEN DET NEMMESTE MAN KAN GØRE, ER AT OVERFODRE EN PONY.

NÅR DEN SKAL STÅ IMELLEM ISLÆNDERHESTE, VED DU DA OGSÅ,
AT DE BLIVER REDET AF VOKSNE.

DER ER IKKE FORSKEL PÅ SKELETTET PÅ EN PONY OG EN ISLÆNDERHEST, ISLÆNDERFOLKET HAR BARE VÆRET MEGET BEDRE TIL AT "SÆLGE" IDEEN OM, AT VOKSNE SAGTENS KAN RIDE PÅ DEM.

DET KAN DE OGSÅ SAGTENS, MEN DER VIL ALTID VÆRE NOGLE DER SIGER, AT "DET ER DA SYND".
DET SKAL DU BARE SIDDE OVERHØRIG, DET ER NOGET SLUDDER.

JEG SYNES DU SKAL PRØVE, MEN PRØV OGSÅ AT FÅ DINE FORÆLDRE NOGET MERE MED I DET, DE MÅ DA OGSÅ VÆRE INTERESSERET I AT DU HAR EN SUND HOBBY.

BELØBET TIL SMED ER IKKE ALVERDEN, PONYER PLEJER BARE AT BLIVE BESKÅRET MED 2-3 MÅNEDERS MELLEMRUM, OG HAR NORMALT INGEN BEHOV FOR AT FÅ SKO PÅ, NÅR DEN BRUGES TIL MOTIONSRIDNING.
BESKÆRING HOS SMEDES KOSTER CA. 250 - 350 KR PR GANG, ALT EFTER HVOR DU BOR.

HALM KOSTER CA 6-8 KR PR DAG FOR CA. 10 KG, OG HØ KOSTER CA. DET SAMME, FOR EN HALV BALLE HØ.
AF HØ SKAL DU NOK BRUGE CA. 6-7 KG PR DAG,DET ER CA. EN HALV BALLE,
DER ER CA 0,5 FE I ET KG HØ.

EN HEST / PONY SKAL HAVE CA 1 FE (= FODERENHED) PR. 100 KG VÆGT, SAMT 1 FE PR. TIME DEN BLIVER REDET.

HVIS DIN PONY VEJER CA 250 KG OG BLIVER REDET I 1 TIME, ER DET SÅ 2,5 FE +1 FE FOR RIDNING, IALT 3,5 FE.
DET ER CA. 7 KG HØ.

RIGTIG GOD FORNØJELSE MED DET, JEG HÅBER MEGET DU KAN FÅ GOD OPBAKNING TIL DENNE SKØNNE SPORT, SÅ DET ER BARE AT GÅ IGANG.

Kommentar
Fra : chn1994

Dato : 10-11-07 16:57

Tusind tak ! Det var virkelig en god hjælp
og jeg har også masser af veninder, hvis heste står deroppe, og min eforældre kan nok også hjælpe en smule.. Men stdaig er der nogle hvornår det er vintervejr ?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-11-07 16:58

JEG GLEMTE AT SKRIVE, AT I KAN LAVE ET LÆSKUR AF HALMBALLER, DET KAN LADE SIG GØRE HVIS I ER FLERE DER GÅR SAMMEN OM DET.

LAVES SOM EN SNEHYTTE,MED FORSKUDT INDGANG, EVNT MED EN STOR PRESENING TIL LOFT.

Kommentar
Fra : chn1994

Dato : 10-11-07 16:59

Endnu bedre.. Super, mange tak. Jeg må prøve mig ad, men det avr i hvert fald helt sikkert ne hjælp

Godkendelse af svar
Fra : chn1994

Dato : 10-11-07 16:59

Tak for svaret AG112.