/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hvad ligger der på en computer
Fra : upyoursmate
Vist : 705 gange
500 point
Dato : 10-11-07 13:30

Min bedre halvdel og jeg har en lille diskusion oppe og vende!
På min computer, som jeg har købt fra ny, ligger der nogle mapper jeg IKKE selv har lavet. De masser hedder bl.a. "shopping and gifts", "cool staff", "business and finance" og "adult".
Det er sidstnævnte der er genstand til debat!
Jeg mener at Microsoft (eller hvem det nu er) har aftaler med diverse Internet udbydere om at, deres sider bliver linket til. Således får siderne reklame og Microsoft penge og alle er glade. Undtagen nogle brugere af compueren!
Nogle ville mene, at det er uetisk og andre er ligeglade. Vi er personligt enige om, at det er forkert at linke til/reklamere for porno på en computer der i princippet kunne være blevet solgt til en 10 årig pige/dreng.

Nuvel, her kommer spørgmålet: Er computeren/windows xp "født" med disse mapper og indeholdende links, eller har jeg selv været skyld i at de er kommet, evt. ved at besøge sider der indeholder fx. "adult" eller "business and finance"??

Mvh. U.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-11-07 13:47
Accepteret svar
Fra : kartoffel88

Modtaget 510 point
Dato : 10-11-07 13:49

Altså med andre ord kan det jo også være et antivirus program eller noget antispyware der ligger en mappe ind.
Det lyder mere sandsynligt i mine ører.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 13:50

Citat
Er computeren/windows xp "født" med disse mapper og indeholdende links
nej det er ikke noget der er i en ny installation, hvis du ikke selv, eller andre som bruger computeren, har oprettet disse mapper, så er det en brugt computer du har købt

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-11-07 13:50
Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 13:55

Det har næppe ligget på maskinen fra ny men er kommet i forbindelse med installation af en browser....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 13:57

Når du installerer GRATISprogrammer er der NÆSTEN altid en del flueben du skal huske at enten fjerne eller sætte - eller får du alt muligt skidt sammen med programmet.....

Gratis Gaver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 14:00

Citat
kommet i forbindelse med installation af en browser....
du er langt ude refi, kan du dokumentere påstanden

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-11-07 14:05

kommet i forbindelse med installation af en browser....:

Undrede også mig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 14:11

Nok ikke lige med alle de nævnte mapper - det jeg tænkte på var mere de hyperlinks der som regel følger med ALLE browsere.....

Derfor også den anden kommentar....

Jeg kan jo ikke vide HVOR der er blevet klikket

Det korte af det lange var egentlig bare at pointere at det IKKE hører til maskinen fra ny.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 14:19

Citat
Jeg kan jo ikke vide HVOR der er blevet klikket
nu er du temmelig sikker nærmere ved sagens kerne, nogle XX sider kan godt tilføje sig selv som Foretrukne, hvis ikke sikkerheden er iorden

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-11-07 14:28

Det ser ud som om, de kommer med installationen af Norton.

En yderligere grund til at holde sig væk fra det produkt.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 10-11-07 15:08

Tak for svaret kartoffel88.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-07 15:10

Nej " adult " linket det kommer hverken fra Microsoft eller fra Symantic ( Norton).

Men computeren er købt et sted og der har langt de fleste leverandører preinstalleret windows før købet. De laver ofte en særvariant af installation , med link, til dem selv og hvem der ellers vil betale. Der kommer mange af de åndsvage link fra.

Man skal også passe meget på ved sin færden i WWW. Eller får man uforvarende meget hurtigt noget snavs, som lynhurtigt opretter den slags links, og måske noget , som er værre.

Norton siden, som der var linket til, var en forklaring på en af de ubehagelige programmer og det snavs de indeholder og installerer. Det er noget som Norton forklarer, og som Norton kan fjerne.

Så du må forklare din kone at du (eller hun) har været uforsigtig. Du behøver ikke at have været på nogen grisesti, og hvis du havde ville du vel heller ikke have gemt linket.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-07 16:08

heyyyyy -
Citat
Det er sidstnævnte der er genstand til debat!
altså mappen adults - hvis du bruger ie-spyad er det den der kreerer den mappe - så her blev givet accept til : -wrong answer