/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
olietank til akkumulering
Fra : top10
Vist : 1919 gange
40 point
Dato : 10-11-07 11:46

Jeg har skiftet mit gamle træfyr med et andet træfyr (VIADRUS U 26), Vi har etstrengssystem i stueetagen og 2strengs på 1. sal. Jeg har en olietank, som min ven siger, kan bruges med åben ekspansionstank. Jeg kan forstå, der er meget delte meninger om dette spørgsmål. Mit fyr soder meget og opbygger asfalt her, hvor det ikke rigtig er vinter. Jeg fyrer både med briketter og træ. Hvis jeg giver meget lufttilførsel, kører det lynhurtigt op på 90 grader. (Vi har haft det over 100). Jeg forstår tanken skal stå højere end fyret; det er muligt for mig, for så sætter jeg den så højt så muligt i rummet ved siden af. Vil det ikke være en fordel med en shuntventil, så vi bedre kan regulere temp. til radiatorerne? Jeg er lidt i tvivl efter at have læst forskellige indlæg, for nogen siger, olietanken er stærk nok, mens andre siger, den skal forstærkes. Hvad skal man tro på?
På forhånd tak for gode svar,
top10

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 13:13

Jeg har en 1200 liter firkantet olietank som akkumuleringstank, det virker fint og det er rigtig at tanken skal stå højere ned fyret, så kan vandet cirkulere af sig selv, den bedste virkning får du hvis du sætter en spiral (varmeveksler) på fyrets kerdsløb og en spiral mere på forbrugskredsen, der skal kun være cirkulations pumpe på forbrugssiden, når tanken er højere end fyret, det er så en akkumulerings tank jeg har beskrevet, derudover skal der være en åben ekspantions tank på 10% af indholdet i akkumuleringstanken, der skal også være ekspantions tanke på fyrets kreds og på forbrugs kredsen, det kan godt tryk ekspantion på de små kredse, akkumulerings tanken skal isoleres godt for at forhindre varmetab, ekspantionstanken bør også isoleres lidt for at forhindre frost sprængning, mit anlæg er hjemmebygget og godkendt
Jeg har også en tredie spiral i bunden af tanken, den er tilsluttet en 15 kvadrat meter solvarme panel og også med trykekspantion

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 13:16

Ja du bør have en shunt ventil så fremløbs temperaturen er så ens som mulig på forbrugs siden, ellers vil du opleve at temperaturen svinger utrolig meget i de opvarmede rum (jeg forsøgte først uden en shunt ventil)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-07 15:39

Det er trætjære du får som belægning, og det skyldes forkert fyring. Måske også en dårlig , for kold fyrboks.

Træ er gasrigt brændsel, og skal brænde med rigeligt luft. Eller får du ikke afbrændt pyrolysegasserne, og de bliver til kræftfremkaldende os i omgivelsene. Altså dem af dem som ikke er så tunge, at de kondenserer som tjære og løbesod i kedel , røgrør og skorsten.

Du skal komme et stykke brænde ind ad gangen, og lade det blusse af med rigelig luft.

Det er besværligt og tidsrøvende - op og fyre 5 gange pr nat.
Det var derfor vore bedsteforældre holdt op med brænde, og gik over til gasværkskoks,
Det er kul, hvor al tjære er drevet ud, så man bare kan fylde på fyret , og knibe på luften, så forbrændingen bliver langsom.

Men det er noget uøkonomisk miljøsvineri at gøre det samme med træ.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 18:24

Man kan sagtens fylde fyret med brænde, og så fyre med fuld blus, der skal bare være en akkumulerings tank at gemme varmen i

Kommentar
Fra : top10

Dato : 11-11-07 11:58

Mange tak fra alle, der ville give besyv med,
nu må jeg i gang med arbejdet, og håber selv-
følgelig, at det virker.
venlig hilsen
top 10

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 40 point
Dato : 11-11-07 13:07

du skal ikke give luft forneden men overluft. så forbrænder du gassen væsentligt bedre. så lidtunderluft som muligt og så meget overluft som muligt. det skal være sådan, at når du åbner den øverste låge, står der små blå og helt klare flammer og simrer ligeså stille. det brænde du bruger skal selvfølgelig være helt tørt. ellers vil det sode og du skal bruge en meget stor del af energien i brændet til at fordampe vandet med. for at fjerne sodbelægningen kan du smide nogle zinkstykker indi fyret når det er godt igang. du kan også holde det nede med kartoffelskræl. de skal bare have lov til at tørre inden du smider dem i. vær opmærksom på, at det tager tid at få fyret rent. det kan sagtens tage flere uger, men du vil se, at det bliver mere lysegrå indeni efterhånden som du får belægningen brændt af.

Godkendelse af svar
Fra : top10

Dato : 11-11-07 15:53

Tak for svaret trimare46.