/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jacob Pedersen
Fra : raffi
Vist : 1237 gange
500 point
Dato : 10-11-07 07:02

Jeg søger oplysninger om Jacob Pedersen, det jeg kender til er:
Han var Skræddersvend.
Han var gift med Maren Hansine Jensen.
De fik en søn Hjalmer Kristoffer Pedersen født 3/11-1904 i Høje Tåstrup.
Det jeg mest er interesseret i er hvor han kommer fra, men alt har interesse.

Med venlig Hilsen.
raffi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 08:52

De yngste fødte Jacob Pedersen jeg finder på nettet er alle fra Jylland:
"
PEDERSEN, Jakob   Bir   1878   Denm   Skan   Skanne
Fa:   Jens PEDERSEN
Mo:   Kirsten Marie SORENSEN
PEDERSEN, Jakob   Bir   1879   Denm   Skan   Skanne
Fa:   Jens PEDERSEN
Mo:   Kirsten Marie SORENSEN
PEDERSEN, Jacob   Bir   1880   Denm   Ring   Resen
Fa:   Ole Christian PEDERSEN
Mo:   Maren Kirstine CHRISTIANSEN
"

På Sjælland er de yngste jeg finder lidt gamle til at være Hjalmers far:
"
PEDERSEN, Jacob   Bir   1871   Denm   Soro   Kinder
Fa:   Hans PEDERSEN
Mo:   Kirsten JACOBSEN
PEDERSEN, Jacob Carl   Bir   1871   Denm   Prae   Fanefj
Fa:   Peder SVENDSEN
Mo:   Maren Kirstine HANSEN
PEDERSEN, Jacob Vilhelm   1871   Denm   Prae   Fanefj
Fa:   Mads PEDERSEN
Mo:   Bodil HENRIKSEN
PEDERSEN, Jakob Johannes   1871   Denm   Holb   Kundby
Fa:   Lars PEDERSEN
Mo:   Johanne Marie HANSEN
PEDERSEN, Jacob Carl   Bir   1872   Denm   Prae   Beldri
"
Men dog muligt...
nogle løse muligheder til at begynde med, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 09:00

Interessant er at en af de yngste Maren Hansine Jensen jeg finder også kommer fra Beldringe,
ligesom den sidste Jacob (Carl) Pedersen ovenfor...
"
JENSEN, Maren Hansine      Birth Date:   15 Apr 1879
   Christening Date:   11 May 1879   Recorded in:   Beldringe, Praesto, Denmark
   Father:   Niels JENSEN
   Mother:   Ane Marie HANSEN
"
Kan de have mødt hinanden der og senere flyttet til Hovedstaden? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 09:12

Der er mange Jacob Pedersen i Hovedstaden,
men de fleste med passende alder er for unge til at jeg kan finde dem på nettet...
God Weekend, Svend

Kommentar
Fra : raffi

Dato : 10-11-07 09:56

Jeg er er sikker på det ikke er nogen af disse personer, men jeg kan tilføje, at de flyttede til København og det inden 1911 for da er de ikke i FT fra Høje Tåstrup.
M.v.h.
raffi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 13:31

ifølge sognetræf:
Høje Tåstrup sogn - Smørum herred - København amt

Her forsker en slægtsforsker med hjemmeside, som jeg ikke lige nu kan åbne:
"
Ole Munk Steder i sognet Høje Tåstrup
Slægter Hansen, Nielsen, Pedersen
"
fundet her:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=355

altså også Pedersen, måske din Pedersen familie, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 13:41

Er det mon din Maren Hansine?
"
København, Smørum, Høje Taastrup, Høiethostrup, Hus, 106, FT-1890
Niels Jensen 35 Gift Familiefader Arbeidsmand Tune
Berte Nielsen 40 Gift Husmoder Greve
Ane Magrete Jensen 13 Ugift Barn Snoldelev, Hastrup
Berte Sofie Jensen 12 Ugift Barn Taastrup
Johane Marie Jensen 10 Ugift Barn Do[Taastrup]
Maren Hansine Jensen 7 Ugift Barn Do[Taastrup]
"
Så er hun jo lokal, og Jacab kan være tilflytter...Svend

Kommentar
Fra : raffi

Dato : 10-11-07 15:10

Ja det er min Maeren Hansine Jensen, men detr hjælper jo ikke på Jacob.
M.v.h.
raffi

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-07 15:13

der er også denne

Maren Hansine Jensen

mvh
senta
amtlige personer i husstanden
København, Smørum, Smørum, Smørumovre, 29a, , FT-1901, B5217
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Lars Jensen09-09-1829 gifthusfarsmedemesterBallerup s, Københavns a.
Kirsten Jensen05-12-1838 gifthusmorSmørum s, Københavns a.
August Vilhelm Jensen29-09-1869 ugiftbarnsmedesvendSmørum s, Københavns a.
Maren Hansigne Jensen04-11-1879 ugiftbarnSmørum s, Københavns a.

Kommentar
Fra : raffi

Dato : 10-11-07 16:16

Det er ikke min Maren Hansine, hun er for gammel.
M.v.h.
raffi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 16:25

Ved du så også hvor gammel Jacob er?

Født ca 187x?? eller 188y??? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 16:34

Og hvornår de blev gift?

Hed han også Hans?? og havde Søskende??? Svend
"
Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Lynge, Lynge, Indsidder, 10, FT-1880,
Peder Pedersen 25 Gift Indsidder, Arbejdsmand Lynge Sogn Frederiksborg Amt
Johanne Kirstine Jacobsen 22 Gift Husmoder Uvelse Sogn Frederiksborg Amt
Hans Jacob Pedersen 4 Ugift Barn Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Peder Pedersen 3 Ugift Barn Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Lars Wilhelm Pedersen 1 Ugift Barn Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
"

Kommentar
Fra : raffi

Dato : 10-11-07 17:00

Iflg. de oplysninger jeg har hed han kun Jacob, jeg ved ikke hvor gammel han er, men i omkring 1950-1960 var han Skrædder i Danebrogsgade.
raffi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 17:12

Altså heller ikke Jacob Marius her som jeg lige fandt:
"
Jakob Marius PETERSEN
Birth: 30 Mar 1882 Place: <Hillerod, Frederiksborg, Denmark>
Christening: 04 Jul 1882 Place: Hillerod, Frederiksborg, Denmark
Parents:
Father: Christian PETERSEN
Mother: Line LARSEN
"
Når han arbejder så længe kan han jo ikke være væsentligt ældre end Maren,
altså nok født først i 80 erne...

Du svarer ikke på evt. søskende?
Hvis Hjalmer Kristoffer er ældste (eller eneste) søn, er han måske opkaldt efter sin farfar??
Marens far hedder jo Niels...
Så vi søger også en Hjalmer Pedersen eller en Kristoffer Pedersen født ca 1850-60, Svend

Kommentar
Fra : raffi

Dato : 10-11-07 18:46

Jeg har lige fået oplyst at Hjalmer havde en bror ved navn Ernst, som jeg mener var yngre, han boede til sidst i Roskilde.
raffi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 18:58

Hvis Hjalmer var den ældste kom/arbejdede hans farfar måske fra/i Birkerød?
"
Navn Født Død Sted/Stilling
Pedersen, Hjalmar aft 1915 Handelsmand i Birkerød

fra Eneriis store database: Svend
http://eneriis.krag.info/data/P1.HTM

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-07 19:42

dette må være din maren hansine i folkt. 1921 % hjalmer og manden jacob

Samtlige personer i husstanden
København, Smørum, Taastrup Nykirke, Taastrup, 6ff, 227, FT-1921, C6228
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hansine Petersen17/12 1882UgiftHusmoderArbejderskeHøje TaastrupEigil Petersen28/9 1902UgiftBarnHøje Taastrup
Ernst Petersen24/1 1908UgiftBarnBydrengHøje Taastrup
Johannes Petersen4/6 1912UgiftBarnHøje Taastrup
Greta Jensen22/11 1920UgiftBarnHøje Taastrup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-07 19:52

fø'dselsd... stemmer med den fra kirkebogenAO. på maren h. jensen
mvh
senta
Hansine Petersen17/12 1882UgiftHusmoderArbejderskeHøje Taastrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-07 20:11

Jeg forstår ikke helt...

jeg troede >Han var gift med Maren Hansine Jensen.

altså enke hvis Jacob er død?
(og det er han jo ikke, han er skrædder også i 1950...)

Ikke ugift husmor med 4-5 børn, men rigtigt fødsels datoen er tæt på...

angående evt. farfædre...
et par lidt gamle bedste forældre gifter sig:
"
PEDERSEN, Kristoffer         Wife:   Kristen PEDERSEN
   Marriage Date:   27 Mar 1874   Recorded in:   Rorup, Kobenhavn, Denmark
   Husb's Birth Date:   1 May 1846
   Wife's Birth Date:   14 Dec 1850
"
til gengæld en lidt ung født mulig farfar:

PEDERSEN VEFVER, Christopher      Christening Date:   25 Aug 1869   Recorded in:   Gentofte, Kobenhavn, Denmark
   Father:   Peder OLSEN VEFVER
"
Ude på overdrevet, Svend