/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Økonomisk hjernevridder??
Fra : Clagge
Vist : 418 gange
20 point
Dato : 09-11-07 16:57

På mit arbejde tager vi 11% i dækningsbidrag.
Det vil sige at hvis mit nettobeløb hedder 100kr. så hedder mit dækningsbidrag 12,36kr.... ??
Normalt ville man måske sige 100 x 0,11 = 11kr. men det er vist noget med at jeg skal have DB af DB´et. Formlen hedder 100/(1-11/100)-100. Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue logikken i det, - er der nogen der kan forklare det?

Det skal siges at det er en biks med milliardomsætning så formentlig er det ikke en lille "fusker-fidus" (man ved selvfølgelig aldrig)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-11-07 17:11

Snakker du priser uden moms?
Er de 100 kr. din kostpris? hvis ja og du skriver 11% bliver dit dækningsbidrag da 11 kr og ikke 12,26.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Clagge

Dato : 09-11-07 17:32

Ja kostpriser uden moms.
og nej, faktoren hedder 12,36 og ikke 11 som man skulle tro. Faktisk dividerer man med 0,89 frem for at gange med 0,11.

Det er en ret stor organisation og jeg ved at flere med mange stjerner på skulderen stadig ikke forstår det, - men det er en godkendt og anvendt faktor. Jeg vil også gerne have en forklaring der er til at forstå.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-07 17:44
Kommentar
Fra : Clagge

Dato : 09-11-07 17:54

hmm... udemærket link. Står nu lidt mere end jeg orker at læse - opløftet i anden

Men måske jeg har luret den:
Hvis min kostpris plus db = 111kr. hvad er så 11% af det? - ikke 11kr - men 12,21kr. således at min kostpris nu kun er 98,79, - sagt på en anden måde så får jeg ikke dækket min kostpris på 100kr. når DB´et er trukket.

Tror jeg har den nu... - altid rart at diskutere med sig selv..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-07 18:02

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-11-07 18:37

Med chance for fuldstændig at have misset hvad det her går ud på, så tager man ikke en eller anden % i dækningsbidrag.

Dækningsbidrag er et beløb i en given valuta.
Dækningsgraden er derimod i % som dækningsbidraget divideret op i omsætningen.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-11-07 18:41

og så tror jeg det er svært at sige at man tager noget helt præcist som dækningsbidrag/dækningsgrad da disse jo beregnes med ugangspunkt i omsætningen minus variable omksotninger, som i sagens natur er variable og dermed ikke altid som man gerne vil have dem.

Jeg er dog med på, at man ofte satser på en given margin som et minimum før det kan betale sig, også længere "nede" i P/L.

Kommentar
Fra : Clagge

Dato : 10-11-07 08:32

Dækningsbidrag:
Forskellen mellem virksomhedens nettoomsætning og de dertil medgåede variable omkostninger, jfr. Bidragsmetoden. (citat fra refi´s udemærkede link.)

Der er nok forskel på brancher. Her kører vi enten med fast DB (DG om du vil) med lav risiko og få økonomiske muligheder i projektet, - eller i fast pris med stor risiko og store økonomiske muligheder. I førstnævnte rammer man altid i den %-sats man startede i, - og bliver reelt betragtet som et omkostningscenter. I sidststnævnte registrerer man løbende hvor højt eller lavt DB´et ligger. De to måder kan dog også kombineres.

Når først projektet er sat igang og der kommer ændringsydelser i forhold til projekt, så jo, så regner vi efter kostpris (+ diverse udgifter) + et fast DB på f.eks. 11%.