/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
y-stykke ved radiator retur
Fra : ffhopsa
Vist : 825 gange
50 point
Dato : 09-11-07 09:05

Hvad er det for et y-stykke, der sidder lige efter radiatoren på returen?

På y-grenen er der en metalhætte og under den er der en 'prop' med et unbraco-hul i.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-07 10:25

Lyder som en afspærringshane, hvis du skal have radiatoren ned.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-07 10:30

Den kan også bruges som returregulering, evt. til at holde radiatoren fyldt.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 09-11-07 10:52

Citat
Den kan også bruges som returregulering, evt. til at holde radiatoren fyldt.

Altså sådan at returvandet ikke 'trækker' i strømmen?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 09-11-07 10:53

Så kan den vel også bruges til at tappe vand af med?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-11-07 11:29

Hvis proppen vender skråt nedad så er det med en vis sandsynlighed en skidtsamler.....

Den kan tømmes en gang imellem - men husk, at så skal der også efterfyldes en sjat vand igen på anlægget....

Ligner den denne?
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=822

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 11-11-07 09:15

Tak for svaret Snedig. Det var lige præcis en afspærringsventil, så jeg kan tage radiatoren ned, hvilket jeg lige har gjort.