/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Transformer?
Fra : momo124
Vist : 931 gange
20 point
Dato : 08-11-07 22:20

Hej, Jeg har noget elektronik fra USA (110v-120v) og vil gerne sætte det til i Danmark. Er det sådan en jeg skal bruge?

http://batteribyen.dk/transformer_220v___110v_max_75w-p-1677.html?cPath=40_271

Informationer på mit stik:
Power Frequency: 60 Hz
Power Consumption: 20 Watts

Eller noget andet?

Mange tak.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-11-07 22:31

Ja, sansynligvis kan du bruge den.
Det eneste problem, der måske er, er at frevensen "kun" er 50Hz.
Det kommer så an på hvad det er for udstyr, du har fra USA.
Så hvis du kommer med lidt mere, er det nemmere at komme det nærmere.

MVH

Kommentar
Fra : momo124

Dato : 08-11-07 22:45

Det er et massageapparat :)
Okay kan udstyret så brænde sammen hvis man bruger 50hz? men man burde vel også kunne få med en transformer med 60hz?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-11-07 23:42

Det er ret let at lave 220 volt om til 110 volt, men det er besværligt at lave 50Hz om til 60Hz
Frekvensen kan være et problem.
Bemærk også at transformeren kun kan levere 75Watt, det er ikke ret meget...

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-07 23:45

De 60 Hz skulle ikke være et problem i dit tilfælde.
apparatet ændrer sikkert alligevel de 110V 60Hz til en jævnspænding
for at trække en jævnstrømsmotor.
Hvis du kan regulere hastigheden på apparater er det helt sikkert en jævnstrømsmotor og så er alt fint.
Kører den med konstant hastighed er det sikkert en vekselstrømsmotor og så ville jeg ikke ofre en transformator før det blev undersøgt nøjere.

Det gik ikke med en hårklipper jeg forsøgte det samme med.
den lavere hastighed med 50Hz fik den til at larme voldsomt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-11-07 23:45

Nogle motorers hastighed bestemmes af frekvensen, så motoren vil køre langsommere ved 50Hz end ved 60Hz.
Noget elektrisk udstyr laver net-spændingen om til jævnstrøm, med lavere spænding, her vil problemet sandsynligvis være mindre.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 08-11-07 23:47

BertelBrander momo124 skriver "Power Consumption: 20 Watts"
så 75Watt er rigeligt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-11-07 23:50

Citat
BertelBrander momo124 skriver "Power Consumption: 20 Watts"
så 75Watt er rigeligt.

Ups, den havde jeg overset.

Kommentar
Fra : momo124

Dato : 09-11-07 00:03

Citat
Hvis du kan regulere hastigheden på apparater er det helt sikkert en jævnstrømsmotor og så er alt fint.

Man kan godt ændre på hastigheden, så jeg tror at jeg prøver den transformer. Tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-07 09:23

Besøg et elektronikværksted, bed dem prøve med en variotransformator.
Samtidigt som de måler strømforbruget.
Så kan det ikke gå galt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-07 22:29

Det der sker når man bruger et apparat lavet til 60 Hz
på en lavere frekvens 50 Hz er at vekselstrømsmodstanden
er mindre, det medfører et større strømforbrug.
På ældre apparater betød det overophedning og til sidst
brændte komponenter.

De fleste elektriske apparater laves i dag til at klare både
60 og 50 Hz, det vil være afmærket medbegge frekvenser.

Godkendelse af svar
Fra : momo124

Dato : 10-11-07 15:21

Tak for svaret perchris.