/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Fra håndtegning til AutoCad
Fra : britj
Vist : 1140 gange
300 point
Dato : 08-11-07 15:44

Kan en håndtegnet, målfast plan over boligen overføres til Autocad for redigering?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-07 15:46

nej

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-07 16:45

Hvis du har rigelig med penge.
Så findes der et firma som kan indscanne og vektorisere håndtegninger.
Jeg har på en udstilling, set et gammelt "blueprint" blive til en ............dwg
Her er lidt firmaer:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=scanner+vektor+autocad&btnG=S%C3%B8g&meta=

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-11-07 17:56

Jo den kan...
Du kan skanne den ind i monocrom tiff. og lægge den som baggrund og tegne oven i...
Du skal bare skalere den rigtigt, når den indsættes som billede.

Herefter kan du slette tiffilen i baggrunden.

En anden mulighed er Bentley - IRAS B til Microstation den kan også det samme.

Der er også WeiseImage - dette kan du købe ved www.edm.dk

Her kan du gøre alt med monocrone filer.

mvh Ben

Kommentar
Fra : voo

Dato : 08-11-07 20:25

Jo hvis du kan scanne den ind i bmp tiff eller jpg kan du med brug af wintopo selv danne en dxf fil der så kan hentes ind i autocad.
MVH.
Voo

www.wintopo.com

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 08-11-07 22:45

Hej Britj.
Benjamin og voo gør det i en god mening, men det er ikke gængs. Når du tegner oveni en scanning, (som sandsynligvis ikke lå helt præcist) har du ikke en jordisk chance for at ramme hjørnerne, både udvendige og indvendige, af din bygning korrekt, og din tegning bliver derfor upræcis. Huset vil oftest stå som en rombe og formålet med AutoCad er derfor væk. Send en scanning af din tegning så skal jeg lige klare den (hvis du altså ikke bor på 3000 m2). Vh. Lasse

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 09-11-07 13:07

Hej Britj.
Må give Lasse ret.

En tegning der scannes eller for den sags skyld kopieres vil aldrig blive målfast.
Du kan godt få tegningen over i autocad. Hvis du vælger scanne som tiff, skal du bare ikke have autocad LT, da kommandoen imageattach ikke eksisterer.

Det korrekte vil som Lasse skriver, at tegne huset op, men skal du kun bruge den til at tegne et f.eks. et udhus på, f.eks. til en byggeansøgning, tror jeg nok at kommunen overlever hvis hjørnerne ikke er helt i vinkel.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 09-11-07 13:10

Hovsa glemte lige noget.

Hvis du skal lave en decideret ombygning i huset, og ikke vil tegne huset ind fra grunden, vil det kræve at tegningen skal vektoriseres. Min erfaring er at ikke alt er i vinkel, streger deles om i flere stykker m.m.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-07 13:48

Citat
Så findes der et firma som kan indscanne og vektorisere håndtegninger.
Jeg har på en udstilling, set et gammelt "blueprint" blive til en ............dwg

Store gamle blueprint kommunale tegninger, bliver i dag indscannede og vetoriseret så der kan tegnes videre ved ombygninger.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 09-11-07 21:17

Bliver de gamle trykte udgaver af tegninger som ligger sammen med bygge tilladelserne ved magistraten / tekniskforvaltning, bliver de ikke "kun" scannet til PDF!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-07 22:58

Hvis det er mig du spørger om de bare bliver scannet til pdf.
Så er det en kommune hvor arkitektafdeligen skal ændre nogle gamle bygninger og derfor bruger de gamle tegninger som bliver scannet/vektoriseret, så der kan tegnes videre og rettes. Det er en ret dyr og kompliceret maskine der laver det.

Kommentar
Fra : smilendetulle

Dato : 19-11-07 15:06

Hej Britj

Hvis du har mulighed for at få din tegning skannet ind i en tif fil, så kan du ved hjælp af Autodesk Raster Design, lave din tegning om til vektorer, og du kan derefter bruge tegningen som en hver anden autocad tegning.
Du kan downloade en trial på følgende link
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=8449305
Programmet skal installeres oven på AutoCAD og på linket ligger der også en Tutorial Exercises som du kan prøve. Hvis du følger Tutorialen så tror jeg hurtigt du kan lærer dig hvordan programmet virker og derefter kan du jo selv lave din håndtegning om så du kan bruge den.

Med dette program får du muligheden for at strække/hive/skubbe tegningen så den næsten bliver helt lige og i målstok forhold (dette kræver dog at du har ydremålene, så den har noget at forholde sig til)

Jeg håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

Smilendetulle

Kommentar
Fra : britj

Dato : 27-11-07 21:00

Jeg har lige været væk nogen tid - derfor pausen
Tak for det flotte tibud fra lasse-basse 37
desværre kan jeg jo kun give points til 1
og smilendetulles forslag kan jeg selv udføre.

Britj