/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund nr 2
Fra : luna2405
Vist : 674 gange
20 point
Dato : 08-11-07 10:15

Hej ! Vi har en tæve (coton de tular) på 5 år og får hund nr.2 om en måned.
Vi har denne gang valgt en lhasa apso. På søndag skal vi ud og vælge, hvilket vi selvfølgelig glæder os vildt meget til!!
Vi er dog i tvivl om hvilket køn vi skal vælge, vores hund er en meget bestemt dame, jeg har hørt at der godt kan blive problemer med 2 tæver.
At der er mindre konflikter, hvis det er en af hvert køn, b.la fordi det ikke er en konkurent til eget køn.
Er der nogen som har gode råd og erfaring med dette?
hilsen luna

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-07 10:23

Tillykke med at i skal have en hund mere...god idé.

jeg ville vælge en tæve, den gamle skal nok sætte dagsordnen som den ny vil rette sig efter. I slipper for problemer i løbetiden.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 08-11-07 10:25

Min erfaring siger mig, at 2 hunde af samme køn absolut ikke er nogen problemer.
Hvis der opstår problemer med 2 elller flere hunde i samme hjem, så er det som regel forskelligheden mellem de to hunde mere end forskellen/ligheden mellem kønnene. Nogle gange kan det også være lederen (altså mennesket) der kan være fejl ved.
Ved man hvordan hunde reagerer og kan man læse deres kropssprog, så kan man som ejer altid være forud, hvis der er optræk til konflikter eller andet.
Nu skriver du ikke hvor gammel jeres nye hund er. Er det en hvalp giver det med garanti ingen problemer, men er det en voksen, - ja så kig på hvordan jeres nuværende opfører sig over for andre hunde på gade og vej og i andre hjem. Hvis der aldrig er problemer, så vil jeg garantere, at I heller ikke får problemer med jeres nye forehavende.
Held og lykke med det hele, - og gode ønsker.

Godkendelse af svar
Fra : luna2405

Dato : 08-11-07 10:27

Tak for svaret knh15. Vi havde tænkt os at kastererer hannen hvis vi valgte den løsning

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-11-07 10:31

Jeg er glad for at du kunne bruge mit svar........endnu engang tillykke

Kommentar
Fra : luna2405

Dato : 08-11-07 10:37

Mange tak for svaret. Jeg tror at du har ret. Hvis vi valgte en han, havde vi tænkt os at kasterere ham.
Det er en hvalp på 8 uger, veres hund er nemlig ikke god til at være sammen med andre hunde, hun farer ret ofte i flæsket på dem!
Derfor har tænkt at det måske var bedre at få en han?
Vores hund er tit sammen med sin søster uden problemer, men de har selvfølgelig altid kendt hinanden.
Min søster fik en hvalp i sommers, en støre hund, dem knuerede vores hnund meget af. Dog fik hun hurtigt markeret sig og så var der fred. derefter kunne de sagtens være i hus sammmen.
Det var tydeligt at hvalpen havde fået respekt for vores hund.
Dettte håber vi selvfølgelig sker når hvalpen kommer.
hilsen luna

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-11-07 12:05

hejsa

jeg vil da også gerne tilføje min erfaring køb du roligt en tæve hund jeg har haft 2 tæver sammen i flere år. det er schæferhunde. den ældste ( chica) var 9 år gammel da vi fik ( luna ) og det har været helt uden problemer lige fra starten, den ældste af dem skal nok sætte hvalpen på plads hvis hun mener den går over stregen, her hos os havde vi stor gavn af at chica opdragede luna . Man siger godt nok at når den yngste af tæverne er blevet den stærkeste så kommer der problemer men det tror jeg ikke i jeres tilfælde for når den hund i har i forvejen er 5 år gammel vil den jo være noget oppe i alderen inden den anden bliver stærkest og så bøjer den gamle automatisk fra. det var hvad der skete hos os .

jeg vil da ønske dig held og lykke med din nye hvaps og håber i finder lige den i vil ha

Kommentar
Fra : luna2405

Dato : 08-11-07 12:09

Hejsa! Mange tak svaret, kan godt se fordele i at den store opdrager på den lille.

Kommentar
Fra : luna2405

Dato : 08-11-07 12:09

Hejsa! Mange tak svaret, kan godt se fordele i at den store opdrager på den lille.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 08-11-07 16:49

Hej....

Jeg har selv 2 hunde...og mine erfaringer er, at der kun kan være en "overhund", så er "damen" lidt dominerende, hvilket jeg tror efter det du skriver, ville jeg vælge den hvalp der var mindst dominerende.