/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Endnu engang. Dedikeret/shared
Fra : Sygate
Vist : 1520 gange
500 point
Dato : 08-11-07 01:44

Jeg syntes ikke helt jeg har fået svar endnu alligevel.

Så vidt som jeg har læst mig til, har et integreret grafikkort ikke sin begrænsning rent fysisk/teknisk mht. hvor meget den kan snylte på system rammen.
Men jeg fornemmer/kan regne ud at det er langsommere/knap så optimalt som dedikeret ram.
Selvfølgelig.

Mit spørgsmål er så (Igen):

Hvorfor har et grafikkort med dedikeret ram så en begrænsning med sin shared ram?

Hvorfor ikke bruge den teknologi som et integrret grafikkort bruger, mht. at kunne bruge en masse systemram når/hvis det bliver nødvendig (Læs: jo mere system ram man har, jo mere kan det integrerede grafikkort tage af system ram´en).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-07 07:42

Citat
Hvorfor har et grafikkort med dedikeret ram så en begrænsning med sin shared ram?

Det behøver det jo heller ikke - rent teknisk....

Men det ville nok blive så dyrt så ingen ville købe det....

Det du foreslår er jo en komputer i komputeren....

Derudover ville du have MEGET FÅ programmer der ville have BEHOV for den ram....

Så alt ialt en dårlig investering....

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 08-11-07 11:12

Hej

Jeg mener faktisk at i Windows vista kan du tage af pcens ram til dit grafik kort, (men har kun set det på bærbar self) du gør dette ved at regulere det i biosen, gruden til de lavde denne funktion på nogle bærbare var fordi windows vista kræver rigtig meget ram til grafik kortet, og for stadig at kunne lave pcerne billigt var det den optimale løsning.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 500 point
Dato : 08-11-07 14:35

Tjah! Fordi det ikke er nødvendigt med ubegrænset shared ram vil jeg tro! F.eks kan 32 bit operativsystemer som de fleste normalbrugere kører med ikke allokere/køre med mere end 4 gb system ram og programmer der bruger grafikkortet selv meget intensivt har ikke brug for mere end højst 128 mb dedikeret ram normalt. Derudover er systemram langsommere end grafikkortsram så det kortet bruger det til er til grafik som ikke er så krævende f.eks hvis man i et bilspil langt ude i horisonten ser en sky på himlen. Det er noget det kort du snakker om styrer selv, så det i extreme tilfælde kan bruge op til 384 mb af systemhukommelsen, men normalt vil det bruge meget mindre. Hvis det bare kunne bruge ubegrænset af systemhukommelsen ville dit system hurtigt gå ned da dit grafikkorts GPU og dit systems CPU ville konkurrere om hvem der skulle allokere mest hukommelse.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-07 14:39

Og jo et integreret grafikkort med shared ram har de begrænsninger som din bios eller dit operativsystem sætter. Her er det bios/operativsystemet der begrænser kortets adgang til systemram

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 08-11-07 16:53

Hvis det bare kunne bruge ubegrænset af systemhukommelsen ville dit system hurtigt gå ned da dit grafikkorts GPU og dit systems CPU ville konkurrere om hvem der skulle allokere mest hukommelse.

Ok, så er jeg med

Tak endnu engang