/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilbagevendende luft i kedel
Fra : Ekspress105
Vist : 1394 gange
100 point
Dato : 07-11-07 23:07

Har en H-S Tarm Kombi kedel, Åben ekspantion på loftet, Akkumuleringstank på 1200L.... Lige meget hvordan, hvor meget, hvor tit, jeg lufter ud og fylder vand på blvier der en luftlomme i selve kedlen, ingen andre steder og varmen komme godt nok rundt.... Nogen der kender en løsning?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-07 00:40

Hvoran ved du der er en luftlomme i kedlen?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-11-07 00:42

Den pladrer vel? Har du prøvet at gennemskylle den. Det plejer at være temmelig effektivt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-07 00:48

Ja det var da snedigt

Har du cirkulationspumpen slukket når du udlufter?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-11-07 01:35

??? Stig

Det plejer at være temmelig effektivt når man gennemskyller med vandværkstryk. Hvis altså du kan komme til det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-07 02:17

Undskyld Snedig det var ment som en kompliment, jeg ved udmærket hvad du mener. Det var snedigt tænkt ok(forkert smileybrugt)

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-11-07 02:41

Forstod det bare ikke lige. Men ved at luft er noget træls noget at bøvle med. Men ved også at skylning med meget tryk og fart på kan gøre underværker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-07 10:05

Citat
lufter ud og fylder vand på

Du udlufter vel påfyldningsslangen inden du påfylder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-07 10:29

Hvis du bliver ved med at få luft i systemet, efter der er luftet grundigt og fuldstændigt ud , så er der noget galt et sted.
Der er næsten ikke andet en pumpen, som kan trække luft ind. Det kræver nemlig mekanisk energi. Det kan ske hvis den kører så stærkt at den direkte laver undertryk på sugesiden og hvis pakdåsen er lavet med læber, så den kun holder tæt ved indvendig overtryk.
Prøv at regulere pumpens omdrejningstal ned , hvis den kan. Ellers skal der en anden pumpe til.

Er du i øvrigt sikker på at luften øvers i kedlen er luft og ikke damp. Det kan komme ved meget varm fyrboks og dårlig vandcirkulation. Damp forsvinder ved at kondensere, når kedlen er kold.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-11-07 12:52

Ved at der er der fordi at jeg kan høre det pladre... Og tror ikke det er damp for køre ikke over 80 grader... Og Hvda for en påfyldningsslange? Der er ihvertfald ingen luft i den.. -gg-

Ja har haft anlæget helt i ro inden jeg fylder på og det ændre ikke noget... Har også tjekket ånderør på overløb... intet har virket endnu...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-07 13:06

Citat
Der er ihvertfald ingen luft i den.. -gg-

Nåe - så er den måske fast tilsluttet. Men hvis påfyldningsslangen bruges efter forskrifterne, så er den ikke fast tilsluttet.
Og så kan der komme luft ind ved tilslutning.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-11-07 11:44

Hehe ved jeg godt men det er lettere sådan her når det er så tit...

Men ikke nogen der har løsningen??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-11-07 12:15

Jeg har være3t udsat for at min kedel har været en smule utæt, og skulle have på fyldt vand jævnligt. I starten fordampede det udsivende vand. senere kunne det ses som fugt.
Få kedlen blændet og trykprøvet, det kan hurtigt blive værre

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-11-07 22:33

Den er ikke utæt, for der er ingen fugt nogen steder og de mængder vand ville kunne ses, De får lov at blive kold så har tjekket det forlængst...

Kommentar
Fra : brianrenenielse

Dato : 17-11-07 12:43

Har du tjekket at din exspantionsbeholder er stor nok.
Skal ca indholde 8-10 procent af den samlet vandmængde,for at undgå luft i systemet ved kold/varm
kedel.
håber at det hjælper dig

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 17-11-07 12:57

Det har jeg hørt om før men så skal jeg jo ha min. 120L i den.... Det er der hvis ingen der har? Er der?

Kommentar
Fra : brianrenenielse

Dato : 17-11-07 15:26

havde samme problem som du og fik at vide fra min smed at den var for lille ca 40 l.
har købt en 150 l

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-11-07 14:11

OK, Hjalp det?

Men er ikke sikker på det er det der er galt her, for den teori kræver vel at vandet afkøles og opvarmes for at den kan tage luft med ned??

Har forsøgt at holde anlæget varmt og det giver også luft...

Kommentar
Fra : brianrenenielse

Dato : 30-12-07 18:11

har fyret i over en månede nu og ingen klukken i rør eller fyr efter instalation af 150l expationsbeholder

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 31-12-07 07:15

Hey det er da lækkert men tror ikke det r samme problem vi har/havde...

Luften i kedlen, opstår nemlig under opvarmningen... Fylder vand på før jeg fyre, og så er der luft hver gang jeg fylder træ på igen....