/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
male på Venyl
Fra : Rogt
Vist : 4823 gange
200 point
Dato : 07-11-07 19:19

Jeg har lige købt hus. På vægen i køkkenet sider der venyl eller linolium (ved ikke helt hvad forskellen er) men mit spørgsmål lyder, kan jeg male på den her beklædning så det er holdbart. Jeg har forhørt mig forskellige steder, men jeg får en blandet tilbage melding.
Er der måske nogle herinde der har erfaringer med sådan noget?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-07 19:22

kan ikke forestille det bliver et godt resultat

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-07 19:47

1) Vinyl er PolyVinylChlorid, eller endnu bedre kendt som PVC. Det du har på væggene er sikkert smaskfuldt af blødgører, og skal deponeres ved nedtagning - hvis det altså er PVC.
2) Linoleum, er et naturmateriale, fremstillet af hørfrøolie, harpiks, træmel og andet godt....

Så der er stor forskel.

Jeg tror ikke du vil opnå gode resultater på hverken det ene eller det andet materiale.
Hvis du skal have noget til at binde på PVC skal der skrappe midler til.
På linoleum vil olieindholdet nok virke ret afvisende på de fleste malingstyper.

Jeg har dog googlet mig frem til dette svar på samme spørgsmål vedr. maling af linolumsgulv:
http://www.byggeri.dk/debat/forum_search.asp?page=19&sord=fugt
- søg på ordet "linolum" på siden....

Mht. PVC må du spørge i farvehandelen....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-07 19:52

Vinyl kan du slet ikke male på så det bliver holdbart.

Linoleum....tja....nogen påstår jo altså det kan lade sig gøre, såfremt man renser det godt af.

Men jeg vil mene, at resultatet bliver dårligt og ikke særlig holdbart.

Jeg ku' ikke selv finde på at gøre det.

Så hellere yage slæbet med at rykke det af, gøre væggen ren, sætte noget væv på og så male.

Forskellen på de to ting:

Vinyl
er et kunstprodukt, PVC.

Linoleum
er et naturprodukt af hamp, jute, harpiks, evt. kork, pigmenter mv.

Kommentar
Fra : Rogt

Dato : 07-11-07 20:03

tak for jeres svar. Berpox, det var en rigtig god side. Tak for det.
Men jeg er nu stadig i tvivl, især efter du fortæller mig at der er meget stor forskel på de to. Men jeg vil tro det er vinyl der er på vægen så.
Er der nogen der har erfaring med maling på venyl?

Kommentar
Fra : Rogt

Dato : 07-11-07 20:12

Jeg fik at vide i en XL-byg at jeg kunne vaske det med terpentin først og så grunde det... Tror I det ville virke?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-07 20:26

Vinyl indeholder blødgørere der hele tiden frigives en smule af,
Man kan ikke male på vinyl uden det vil begynde at skalle af.

Det eneste jeg kender der muligvis kunne males med, er noget man bruger til at male eks. plastickofangere o.lign med på biler......det er en speciel vinylmaling på spray......men den fås kun i sort.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-07 20:39

På PVC, muligvis. Terpentin som afrensningsmiddel, da det indeholder aromatiske kulbrinter, vil virke nedbrydende på materialet. Ellers skal der nok endnu mere skrappe midler til - f.eks. cyclohexanon, xylen eller lignende ekstremt farlige opløsningsmidler, for at få affedtet overfladen ordentligt. De malingstyper der kan binde på PVC er nok heller ikke ligefrem miljø- eller menneskevenlige....

Jeg vil mene, at det aldrig bliver rigtig godt.
Pil skidtet ned, og gør som Dova foreslår: tag slæbet og lav det rigtigt vha. væv og vaskbar maling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-11-07 21:07

Det er vinyl, du har på væggen. Man har ikke sat linoleum op andet end som malegrund. Linoleum er efter afrensning perfekt at male på, men det hjælper dig ikke.
Da linoleum som navnet siger er baseret på linolie, kan du male på det i stort set alle teknikker; Olie-, alkyd, acryl-, tempera- og gouacheteknik. Men desværre har det det ikke været brugt på vægge (så vidt jeg ved), så du får ingen hjælp fra mig. Vinyl er fortræffeligt til at lave afløbs- og kloakrør af - og elkabel-isolation. Men som beklædning i boliger er det højst problematisk. Især når man vil lave om på farven.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-11-07 22:47

vis du vil prøve før du river det ned så køb en isolerings-vedhæftningsgrunder (den er hvid) i dit byggemarked. Den hæfter på næsten alt og hindrer gennemtrængning af harpiks og andre gode sager.
Ovenpå det kan du male med hvad du vil.
Grunderen fås både med terpentin og vand som bindemiddel.

Accepteret svar
Fra : tjasse

Modtaget 200 point
Dato : 08-11-07 07:31

Jeg har selv malet vinyl omkring mit badekar. samt hos en ven over køkkenbord.
Fladen rengøres grundigt med grundrens. Du skal ikke slibe.
Grunde med hæftegrunder på terpentinbasis ( Flügger ).
Male 2 - 3 gange med oliemaling.

Grunder og maling skal rulles på med kortluvet rulle. Og i så tynde lag som muligt.
Specielt ved hæftegrunder skal det være et meget tyndt lag.

Hos mig har det nu holdt i ca 5 år uden problemer.

Kommentar
Fra : Rogt

Dato : 08-11-07 10:04

tusinde tak for alle jeres svar. Jeg tror nu at jeg prøver og ser hvor længe det holder

Godkendelse af svar
Fra : Rogt

Dato : 08-11-07 10:05

Tak for svaret tjasse.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 08-11-07 12:17

TAXI