/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Skifter til trådløst netværk
Fra : ganga
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 07-11-07 13:55

Hej
Jeg skal til at skifte til et trådløst netværk, og har følgende spørgsmål:
Hvad skal man være opmærksom på?Hvad skal jeg købe af udstyr?
Jeg ved at muligheden for at andre kan koble sig på, kan lade sig gøre, og dette må ikke kunne ske.

Jeg har googlet og fundet frem til "Netgear 54 Mbit trådløs router", er dette et godt valg?
Svar på forslag og hvad man skal være opmærksom på, samt andre relevante faktorer ønskes.
På forhånd tak.
Ganga

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-11-07 14:02

Netgear er noget skidt, køb en Zyxel/Linksys eller lignende.

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 07-11-07 14:07

Hvad du skal bruge:

1 trådløs router
1 trådløst netkort vis det er en bærbar så har den sikkert allerede et inbygget, vis det er en stationær så kan man vælge imellem en lille usb enhed som kobles til pcen og udsender det tråløse signal, eller du kan købe et pci trådløst kort.

Du kan købe alt dette i en merlin eller anden butik som sælger computer udstyr.

Du skal ikke købe en trådløs router til over 1000kr det er ikke nødvendigt
Angåne sikkerheden så skal du ind og configurer din router, dette kan gøre simpelt bare følg den guide der følger med og gør som den anbefaler, det plejer at virke meget godt.

Det er nemmere at guide dig igennem sikkerheds instillingerne når du har købt en router men hvad det basale går ud på er at lave en sikkerheds nøgle og MAC godkendelse til din trådløse forbindelse men det vil guiden tage dig ignnem.

Mvh
Octon

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-07 14:09

Dlink og Hawking er de to vi bruger i vores netværk.
Men det er ikke absolut routeren der er din sikkerhed..................men dig.
Mac-filter og kryptering og usynlig SSID er et must.

Ps. din banknøgle bør ligge på en lille pendrive eller diskette eller CD
.........ikke på harddisken.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-11-07 14:13
Kommentar
Fra : ganga

Dato : 07-11-07 14:19

Tak for de hurtige svar.., i mellemtiden fandt jeg frem til Linksys WR54GL, er dette ok?
Så skal jeg have et trådløst netværk som passer til routeren, hvilket passer til dette?
Det skal lige siges, at jeg har en gamel spand af computer, ca. 4 år gammel, men ellers rimelig opdateret med diverse drivers. Det er meningen, at vores datter, på et tidspunkt får den gamle computer, og jeg køber en bærebar. Disse 2 skal så være koblet på netværket.
Dvs. routeren skal være nem at konfigurere, og der skal være rimelige med porte, sp man ikke skal rode med hubs.
Mvh. Ganga

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-11-07 14:26

Linksys er udmærket.

Accepteret svar
Fra : Octon

Modtaget 110 point
Dato : 07-11-07 14:26

De fleste router er nemme at configurer på grund af deres web interface, og linksys plejer at være rimlig nememr at have med at gøre.

Vis du vil have en nem løsning til et trådløst netkort så køb en "usb trådløst netstick" så slipper du for at skal åbne din pc og tilsluttet kortet, og vis din spand er så gamle som du siger er det ikke sikkert der er nok pci slots til korte, vis du nu bruger de andre til et eller andet.

En usb stick er nem at installere, tja den installere næsten sig selv bare følg guiden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-07 14:34

Og når du tilslutter den linksys, så skal du lige gøre den wireless sikkerhed klar med det samme, eller koble den fra.
Linksys har en ritig god vejledning på den CD som følger med.

Ps. Hvis du har TDC opkobling og køber din router hos TDC kan du få online hjælp med installationen.

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 07-11-07 14:35

Tak for svaret Octon.
Du nævner "usb trådløst netstick", har du et link til dette.?, og hvad med en Linksys Wr54GL router, kunne dette være et godt valg?
Hvor mange computerer can man koble på systemet?

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 07-11-07 14:46

Det er et godt valg, bag på sider der 1 wanport som er til nettet ud over det vil der være 4 ekstra porte til andre pcer og vis du enlig skal have 10 mere med kabel til slutter du bare en switch, og med det trådløse kan du have op til... ja mere ind du nogle sinde for brug for

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=36695 der kan du finde usb sticken.

Men de kan købes i de fleste data butikker landet over.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-07 14:46

Der kan tilsluttes 4 stk direkte og et større altal trådløse.