/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Hente oplysninger fra database
Fra : rolandkorg
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 07-11-07 13:29

Hej

Jeg har en database samt et website med en formular til at ligge på et webhotel
Når jeg indtaster nogle søgeord i min formular på websitet, skulle den gerne hente et søgeresultat fra databasen og vise det på websitet, faktisk ligesom google.

Formularen på websitet skal gå ned og søge i alle tabeller i databasen...

hvordan får jeg den nemmest til det? databasen er lavet med Access 2007

/Henrik

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 07-11-07 13:47

Hej,

1. Metoden til at hente data fra en tabel afhænger af server teknologi: ASP, JSP, etc. Jeg kan ikke lige den specifikke måde i dit system (logon, o.s.v.), men jeg er sikker på at der er en eller anden form for dokumentation fra din udbyder.

2. Hvis du skal lede efter samme data i mere end een tabel, er der sikkert noget alvorligt galt med din datamodel. Man kan bruge en "union" operator til at søge samme data i flere tabeller, men jeg vil anbefale at normalisere tabellerne.

Der er masser af eksempler på nettet, f.eks. http://www.southalabama.edu/mcob/wellis/norm305.htm

Der er meget meget langt til at din løsning bliver "ligesom google"

Med venlig hilsen

Peter

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 07-11-07 20:51

Hej

Hvis kolonne navnet i tabellerne er det samme kan det gå, MEN er det forskellige kolonne nanve i forskellige tabeller, så er du nødt til at kigge endnu engang på dit design af databasen.

Select * from tabel where kolonne like 'søgetekst'

Håber du forstår at oversætte dette så det passer til din database.
Ligeledes vil det sikkert være en god ide for dig at have indeks på den kolonne du således søger i.
Det giver et hurtigere resultat og netop denne form for søgning trækker tænder ud.

mvh
Poul-Erik