/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslut. elmotor til generator
Fra : lakkampp
Vist : 2139 gange
20 point
Dato : 07-11-07 08:00

Hej Kandu

Jeg har først fundet Internet siden i dag så jeg har ikke mange point at give af, men jeg vil prøve at spørge alligevel. Jeg bliver nød til at indlede mit spørgsmål med lidt orientering til dem der eventuelt vil hjælpe mig.

Jeg bor i Filippinerne ude på landet og strømmen herude er meget svingende med mange strømafbrydelser. Om aftenen er spændingen helt nede på 180 til 200 volt. Den skulle være 220volt. Derfor har vi stabilisator foran fjernsyn, radio, køleskab mv. Vi kan kun få en fase lagt ind i huset som privat bruger. Kun industri kan få lagt 3 faser.

Det er jo varmt hernede så vi har aic-condition i hele huset. Men kun en aircon kan køre om aftenen. (7kwa)

Derfor har vi installeret en brugt diesel dreven generator 25kwa. Men brugte generator kommer normalt fra Japan 110v. Så de 230 volt opnås ved at tilslutte to faser 110V til huset i stedet for en fase og nul. Det virker fint og jeg tænkte ikke videre over dette arrangement før jeg fik mine snedker maskiner herned fra Danmark (min hobby) !! Min Afrettelses og tykkelseshøvl har en 380V motor monteret. Så hvordan klare jeg den? Jeg vil jo helst beholde den motor der sider på maskinen i stedet for at prøve at finde en ny til 110V trefaset.

Jeg har haft åbnet tilslutningskontakten til motoren og jeg kan se at der er tilsluttet 2 faser, nul og jord til motoren (altså ikke 3 faser) Følgende specifikation står på informations pladen på motoren.
Elektra Beckum, Type 28D, Fabr. Nr. 24548700 bj 95, 3-400V, 50Hz, 2800 min-1, Iso LKL-F, Pa1,8 KW, Si 100%, 1-4,2 Acosf , 0,88 IP44, Ca µF, V, Ca, µF VDE 0530.

Generatoren er en 25 Kwa 115/127V tre faser, nul og jord.

Mit spørgsmål er: Kam jeg købe to transformere 110 – 220 volt og sætte op foran to faser fra generatoren og så tilslutte motoren? I så fald hvor store skal transformerne være. Hvad med nul kan den tilsluttes til generatoren uden transformer?

I Filippinerne kan man købe mange typer transformere 220 – 110 volt til de mange amerikanere og japanere som bor hernede. Men jeg skal jo bruge en 110 til 220 volt. Kan man bare tilslutte dem omvendt? (så skal jeg skille den ad) Hvis ikke ja så er jeg faktisk i Japan i øjeblikket for at besøge min bror. Så jeg kan købe transformere her 110-220 volt og bringe dem tilbage til Filippinerne.

Et langt spørgsmål fra de varme lande.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-07 09:43

Din motor kan sikkert kobles om fra 400 V til 230 V.
Se vejledning i link.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php

Så skal du finde en trafo der tåler belastningen 1,8 KW
(det er muligt at vende den du har, bare den er stor nok)

Køber du i Japan så vær opmærksom på at de bruger 100 V
nogle steder.

Kommentar
Fra : lakkampp

Dato : 07-11-07 10:50

Mange tak for dit hurtige svar. Ja løsningen med at sætte to transformere op er nemt for mig at finde ud af og man kan købe transformere på 2 kw i den almindelige handel. Det er dog ikke nogen billig løsning, men ok.

Tak for linket til websiden med råd om tilslutning i stjerne eller trekant forbindelse. Men der er noget jeg ikke forstår med den motor. Der som jeg skriver kun to faser tilsluttet og nul og jord. Men hvis det er en trefaset motor burde der vel tilsluttet tre faser og ingen nul?? Så hvordan virker denne motor?

I kontakt boksen på motoren er der ikke 6 ender fremme så jeg tror ikke man kan skifte mellem stjerne og trekant. Men stadigvæk hvis der kun er tilsluttet to faser så for står jeg ikke hvordan den virker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-07 10:54

Den tredje fase i motoren får du med startkondensatoren.
Den forskyder fasen med 90 gr.

Kommentar
Fra : lakkampp

Dato : 07-11-07 11:25

Ok men jeg har en anden Elektro Beckum motor på min båndsav som er enfaset. Der sidder in kondensator udenpå motoren.

På den motor til min høvl som vi taler om er der ikke nogen kondensator at se. Så den må side inde i motoren!!

Kan jeg tilslutte 3 faser 110 volt til motoren?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 07-11-07 13:41

Citat
Kan jeg tilslutte 3 faser 110 volt til motoren?

Hvis den er tilsluttet to faser skal det være to også
fremover, så er det kun spændingen der ændres

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-07 17:07

du mener vel at kablet på maskinen er brun /sort / blå / gul-grøn ?? eller er der flere ledninger i kablet ??
fordi i 3 fase moter ins. kan den blå godt være en fase

Godkendelse af svar
Fra : lakkampp

Dato : 08-11-07 00:24

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-07 10:15

Med tanke på trafoprisen kunne løsningen måske være en
anden motor.
Held og lykke med arbejdet.