/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
KOKOSPALME
Fra : kipumi
Vist : 13142 gange
100 point
Dato : 06-11-07 22:58

Jeg har købt en kokospalme på 1½ meter i Ikea. Desværre så jeg ikke efter pasningsvejledning og der er intet skilt i potteplanten. Jeg har forgæves søgt på google. Mon der er nogen der ved, hvordan den skal passes med lys, vand og gødning?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-07 23:10

de senere år har man kunnet købe små kokospalmer som potteplanter. De er sendt til spiring i Europa. Det er en fascinerende potteplante, men den er meget svær at holde. Den kræver meget lys, vand og varme og bliver, hvis den trives alt for stor til de fleste hjem.

herfra http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/kokos.html

næsten i bunden af siden

Pøj pøj med den

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-11-07 01:57

Jeg havde en på 2,10 m, den blev så også umulig at sælge.
Nogle jeg kender lod den gro helt op i loftet, det var dog en lidt mere bredbladet type hvor stammen ikke var pæn da den blev stor.

Den kan nu godt tåle at tørre lidt ud hvis man er væk i flere dage, men nyd den til den bliver for stor, og køb så en ny, de koster jo ikke meget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-07 11:23

Kokospalmen er tropisk og vokser godt på kusterne med rimelig meget regn.

Hold den ved ca 30 ° i et 20 m højt hus og brus den over med regnvand hrer tredie dag.

Den sætter kun små krav til jorden og klarer sig endda i strandsand.
Hvis det er en særlig miniform, kan du klare dig med et 8 m hus.
Husk glas hele vejen omkring og kunstig sol om vinteren.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 07-11-07 11:53

Tak for svaret Nordsted1. Jeg har også læst de andre kommentarer. Jeg kan hverken sætte den i et glashus eller overbruse den.... men jeg håber den holder noget tid, jeg vil i al fald nyde den, mens jeg har den, da det lyder som om den måske ikke overlever vinteren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-07 16:01

Og hvordan er det nu de siger i reklamerne --- nyd det lige så længe det varer -----

Jeg ville nok kunne myrde en alm. plante på lige så kort tid