/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
notarialkontorets arkiv
Fra : klemme2006
Vist : 2916 gange
100 point
Dato : 06-11-07 22:26

Hvad er notarilkontorets arkiv, hvordan lægger man noget i det, hvad koster det, og hvordan sikrer man at ens notater kommer frem, når man nu er død?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-11-07 22:34

Det er et arkiv, hvor man gratis kan få opbevaret at man har et testamente.

Det er via skifteretten, de får oplysninger om testamentet

Kommentar
Fra : themis

Dato : 06-11-07 22:36

Du kan ikek lade alle mulige dokumenter opbevare i notarialkontorets arkiv.

Du kan kun få opbevaret genparter af notartestamenter, og det koster 300 kr.

Med venlig hilsen

Jørgen Ulrik Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 06-11-07 22:47

Hej Themis

Er familieadvokatens børnetestamente et "notartestamente" og hvor går man så rent praktisk hen og underskriver det? Ligger der et notarialarkiv i alle byer?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-07 22:55

Arkivet ligger på dommerkontoret, i hvert tilfælde i min kommune.

Jeg underskrev mit testamente på dommerkontoret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-07 23:02

Citat
Børnetestamentet skal til Statsamtet
Det er selvfølgelig vigtigt, at Statsamtet får kendskab til jeres ønsker, hvis I dør. I kan eventuelt give den eller de personer, I ønsker skal have forældremyndigheden over jeres børn, en kopi af jeres børnetestamente. De kan så aflevere det i Statsamtet, inden der bliver truffet afgørelse om jeres børn.

Få en genpart opbevaret hos notaren
I kan også indlevere jeres børnetestamente i notarialarkivet. Der er en notar ansat ved alle byretter, og der er som regel en fast ugentlig notartid. Dels attesterer notaren, at I har lavet jeres børnetestamente ved jeres fornufts fulde brug, og dels opbevarer notaren en genpart. Så er I sikre på, at Statsamtet bliver underrettet om det ved jeres død.
Tinglysningsgenparten skal printes ud på et særligt tyndt stykke papir, som I kan købe hos boghandleren.
Det koster 300 kroner i gebyr at få testamentet i notarialarkivet, og I skal medbringe dokumentation for jeres identitet.

Fra denne side

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107292346_9138_3b64844db225a.html&spec=1494568af5cb6ca494d4f11ecf5aefc6&themeid=200110011103_10621_3bb8314762083&art_id=20020927152719001000001888165865&type=a

Kommentar
Fra : themis

Dato : 06-11-07 23:28

Familieadvokatens børnetestamenter findes i to versioner:

1. er beregnet til underskrift for notaren

2. er beregnet til underskrift uden notarattestation

Forældreansvarsloven har ikke formkrav til børnetestamenter, og det er derfor ikke nødvendigt at børnetestamentet er underskrevet for notaren, men mange foretrækker alligevel dette, da notarkontoret opbevarer en genpart, som med sikkerhed vil komme frem efter opretterens død

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 25-11-07 23:56

Tak for svaret Nordsted1.
Også tak til jer andre. Det var lige det fyldestgørende og dokumenterde der gav Nordstedt pointene. Bedre sent end aldrig, Troede jeg havde acceptert for længe siden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-07 08:05

Selv tak