/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gipsloft med spot
Fra : anetteogjesper
Vist : 5560 gange
100 point
Dato : 06-11-07 21:10

Hej

Vi skal have lavet et gipsloft uden på vores eksistrende listeloft og ville gerne have lidt råd vedr. dette. Vi skal nedsænke loftet lidt og isætte spot.

Først og fremmest hvad er et forskallingsbræt og hvad skal man man tage hensyn til, når det opsættes på eksisterende loft?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 21:13

Hvad skal du bruge et forskalningsbræt til ???????

Brug lægter.....

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 06-11-07 21:15

Det sagde tømmeren bare...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-11-07 21:18

Et forskallingsbræt er f.eks.: 25x100 mm. uhøvlet brædt, og med bomkanter. Noget af det billigste der er.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-07 21:22

et forskallingsbrædt er et høvlet brædt på ca 21x95mm og i en dårlig kvalitet, men udmærket til at sætte loft op på. du skal skrue brædderno op under det gamle loft med en afstand på 30 cm fra midt brædt til midt brædt. kig efter hvor listeloftet er sømmet. det er der du skal skrue dine brædder fast. da der sikkert er noget længere imellem det undertlag som dit listeloft er sat op på, er du nødt til at lade forskallingen løbe på langs af listeloftet. når du har skruet forskallingen godt fast, er det bare at sætte gipsloftet op. det skal skrues med 15 cm afstand langs kanterne og 20 cm i de tre midterbrædder. husk at skære kanten over enden på pladerne så den får en skrå kant på 6-7 mm. det kalder man en spartelkant og det er for at man kan få spartelmassen til at binde ordentligt. du må ikke lave sprække imellem pladerne og de skal skæres tilnærmelsesvis tæt til væggen. her ligger du dog en acrylfuge, da du ikke kan få spartelmasse til at holde.

tømreren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-11-07 21:26

Forskallingsbrædder er normalt uhøvlede. 25 x 100 mm
Du skal lige tænke på at de elektriske installationer skal lavews om når du sænker loftet, du må ikke!!!!! forlænge ledningerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-11-07 02:14

Og få en fagmand til at montere spottene, apropos stig54`s indlæg er der en lovgivning omkring type og længde af ledninger.
Trods at det er lavvolt er der mange ampere på og det er set mere end en gang at dårlige forbindelser har sat fut i det.

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-11-07 08:16

Tak for svaret trimare46.