/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
220 eller 380 v
Fra : boeriths01
Vist : 729 gange
20 point
Dato : 06-11-07 21:02

hej vi har købt en ny vaske maskine med et alm 220 v stik på.. vi har både kræft stik og alm stik ved siden af hinanden, jeg vil tro det alm stik i vægen understøtter jord forbindelse men kan ikke vide det, og ledningen er lidt for kort så skal i forlænger ledning ,så hvad gør jeg og hvad er bedst..

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 06-11-07 21:03

Du kan bruge en forlænger, men sørg for at der er jordforbindelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-07 21:05

Det lyder lidt farligt hvis du ikke kan afgøre om
et stik er med sikkerhedsjord.
Se link til din hjælp.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/pe_leder.php

Kommentar
Fra : boeriths01

Dato : 06-11-07 21:06

ok mange tak men hvorn tjekker jeg om der er det

Godkendelse af svar
Fra : boeriths01

Dato : 06-11-07 21:07

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 21:08

Med den viden ringer du til en elinstallatør - alternativet er en bedemand.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-07 21:11

Jeg må finde noget beroligende, mine nerver ryster.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-07 21:15

Du skal bruge:
En stump ledning som kaldes 3x1,5 kvadrat
2 stk. 3 benet stik et til forlængerledningen og et til ledningen på vaskemaskinen
1 stk. mellemled til dit 3 benede stik (ej kun med blindhul)

Så skal det bare samles.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-11-07 21:23

Hvis det er det nye stik der sidder på vaskemaskinen med kun to ben og et plade som jord så skal du også skifte dette jordstik med et dansk trepolet stik med jord i.