/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fjern- hhv centralvarmeradiato
Fra : ffhopsa
Vist : 551 gange
50 point
Dato : 06-11-07 14:10

Har jeg ret i følgende:

Ved fjernvarme gælder det om radiatorerne er kolde ved returen, for at få mest mulig afkøling.

Ved centralvarme gælder det om at radiatorerne er varme på hele fladen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-07 14:22

Ved fjernvarme gælder det om radiatorerne er kolde ved returen, for at få mest mulig afkøling............................NEJ

Ved centralvarme gælder det om at radiatorerne er varme på hele fladen?.......NEJ

Et varmeapparate bør være varmt i toppen og koldere nedefter (hvis ikke thermostaten er lukket)

Fjernvarmereturen skal ganske rigtigt være "kold" men det er varmeveksleren der er tale om.
Radiatoren kører på en kreds som bliver opvarmet af varmeveksleren.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 06-11-07 14:59

Nu har du sagt du har varmepumpe.

Men du kan ikke stille det helt så firkantet op.

Fjernvarmen FORLANGER du køle maksimalt. Til gengæld præsterer de normalt rimelig høj fremløbstemperatur.

Din varmepumpe vil helst køre med relativ lav fremløb (din pung vil i hverttilfælde). Derfor søger man ofte at have et ret stort varmebærerflow, som gør at radiatoren er lun over hele fladen. Den er koldere i bunden, men man kører med langt lavere temperaturforskelle end på fjernvarme.

Så alfa og omega for dig er at anvende radiatorer der er store nok til at kunne levere den nødvendige varme ved relativt lave fremløbstemperaturer. Netop derfor kan ren indstøbt gulvvarme anvendt sammen med varmepumpe levere nogle imponerende effektfaktorer. F. eks. kører en af gutterne netop nu med kun +28° i fremløb, Jeg kører lidt højere. Så har VP'en en effektfaktor der siger spar to.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-07 15:38

Nå - taler vi varmepumpe................ den er måske fjernvarmen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-07 16:16

hvis du har fordampningsmåler på radiatorerne, gælder det for din pengepung om at stille alle radiatorventilernes, så de så vidt muligt holder radiatorerne varme i toppen og tempererede fra midten og nedefter. Og som 3773 skriver, så er det ved fjernvarme bedst, at du afkøler vandet fra værket mest muligt, inden du sender det retur.
Og resten er så et spil imellem at ha nogen store og effektive varmeflader (radiatorer) og så det, at store varmeflader dels koster en del mere penge, dels har væsentlig lavere WAF (Wife Acceptance Factor) end små "fikse" radiatorer. Men altså: Jo større flade, desto lavere temperatur kan du nøjes med i anlægget. Allersmartest er som skrevet at bruge hele gulvet som varmeflade.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-07 17:58

Jeps nemlig og derfor er der efterhånden også gulvvarme i det meste af mit hus efterhånden som rummene bliver renoverede.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-07 18:02

Glemte lige.

I vores store køkken ca. 30 m2 er der trægulv m gulvvarme under hvor fremløbstemperaturen ganske rigtig kun er 28 grader. Dette styres af en minishunt med pumpe der er monteret inde i et hjørneskab. Dette sikrer samtidig med at gulvet ikke trækker sig for meget da temperaturen for de fleste træsorter netop er max 28 gr.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 06-11-07 19:46

Citat
F. eks. kører en af gutterne netop nu med kun +28° i fremløb, Jeg kører lidt højere.

Hvad er temperaturen så i den anden ende af gulvslangen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-07 01:37

Hans kører retur med ca 24. Han bruger en dobbelt Bitzerkompressor, hvor kun den ene kører. Jeg kører delta T ca 7 grader.

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 07-11-07 10:43

Tak for svaret 3773.