/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
tdi motot.
Fra : bpedersen
Vist : 2039 gange
100 point
Dato : 06-11-07 13:50

Hej.
Jeg er ved at købe bil med en 1,9tdi 105 hk. motoren har kørt 140.000 km og er ca 2,5-3 år gammel.
Hvordan tjekker jeg sådan en motor for fejl.
Er sådan en mortot dyre i reservedele og er der noget der skal skiftes ved sådan en motor med tiden..
Sådan en motor er vil ikke slidt endnu.
Bilen har været til alle service som der er i servicebogen.
Hvordan er de nye dieselmotor i dag, kan de holde til korte køre ture

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-07 14:26

[CITATHvordan tjekker jeg sådan en motor for fejl.
][/CITAT]

Om der er mislyde, både i tomgang og når der gives gas.

At motoren går pænt jævnt i tomgang ved kold motor.

Om det ryger unødigt ud af udstødningen.

Om motoren/motorrummet er ren og pæn og ikke bærer præg af oliespild, utætheder for kølevæske
o.s.v.

Reservedelsprisen afhænger i høj grad af bilmærket

Tyske biler er billigst.....japanske biler sådan midt imellem, franske biler i den dyre ende o.s.v.

Om den er slidt.....kommer til dels også an på mærket, men også hvordan den er blevet behandlet, altså om den er blevet unødigt belastet med kold motor, om service, olieskift o.s.v. er udført forskriftsmæssigt (står så det er i orden ved denne her)...men i realiteten burde der være en del kilometer i den endnu.

Ingen biler har særlig godt af, kun at køre korte småture, og især ikke om vinteren.

Vedligeholdese og udskiftning. ja, hvis noget går i stykker selvfølgelig, og derudover olieskift, filterskift, vedligeholdelsesudskiftning af tandrem o.s.v.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 14:43

Er det stadig den taxi-skoda du taler om ??????

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 06-11-07 15:10

Okay. rigtig god besvarelse dova. Ville du ture at købe en skoda octavia 1,9 tdi der har kørt så langt prisen er ca 200.000 kr.

Og til refi.
Jeg skal ned og se på bilen i morgen og der for skulle jeg lige ved lidt om tdi motor.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-07 17:21

en dieselbil der har kørt 200 000 km er jo kun lige kørt til. har selv en ford focus der havde kørt 194000 da jeg købte den. den har kørt som skolevogn og fejler ikke det mindste. men hvis du er i tvivl kan du bare køre den til fdm og få den testet på et af deres testcentre. så får du klar besked om, hvad der måtte være med den. du kan sige til forhandleren, at bilen skal leveres med fejlfri fdm-attest. så kan du ikke gøre det ret meget bedre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 17:30

Citat
en dieselbil der har kørt 200 000 km er jo kun lige kørt til.

Det tror jeg forhandlerne er glade for at høre....

I morgen er priserne sat op

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-07 18:41

Nu er jeg ikke Skodafan.....men hvis alle service er overholdt og bilen ser ud til at være blevet behandlet ordentligt, er det ikke motoren du skal være mest nervøs for p.g.a. de 140000 km.

Men gå bilen ordentligt igennem for begyndende rustangreb, om det mekaniske (bremser, styretøj, støddæmpere o.s.v.) er i orden.

Viskermotoren er efter sigende en svaghed på dem

Og så er der flere der har haft problemer med, at loftindtrækket ikke sidder fast som det skal.

Fandt nogen link der måske kan give et vink om andre ting du skal være obs på at tjekke

http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=1767
http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=1024
http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=1860
http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=1310

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-11-07 21:45

Du behøver såmænd ikke køre til FDM. Applus synshaller kan også gennemgå bilen for dig, -
og uden at ville lægge hovedet på blokken, vil jeg tro, at de kender de fleste evt. skavanker der måtte være med køretøjet.
Jo, det koster et gebyr, men det kan være godt givet ud, hvis det viser sig, at de finder "noget".
Og hvis ikke, ja - så har du jo noget at gå ud fra.
Held med det.........