/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinteropbevaring af dæk
Fra : 1991
Vist : 1186 gange
100 point
Dato : 06-11-07 10:38

Har lige fået nye vinterdæk på. - KUN DÆK på de gamle fælge,
planen er så at få nye fælge til foråret til mine sommerdæk.
Er der nogen som har god forstand på opbevaring af sommerdæk.
Er der nogle gode råd for det ???

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 06-11-07 10:41

Skal dækkene bare ligge for jeg regner ikke med at de kan stå.
Skal de vendes ........................

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-07 10:47

Du lægger dem bare oven på hinanden, og allerhelst dække dem over med noget plastic.

Du behøver ikke vende dem

Der findes opbevaringsstativer, men det er overhovedet ikke nødvendigt at bruge penge på det

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-11-07 11:03

- lige nøjagtigt som Norsted1 skriver... og glæd dig så til at du skal bruge dem igen

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-11-07 11:04

- der manglede et d, undskyld Nordsted1...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-11-07 11:43

Den optimale opbevaringsform er som ovenfor beskrevet, men dog skal tilføjes at opbevaringstemperaturen: kølig , og det betyder ikke frost, men hellere det end varmt. (fyrrumtemperatur)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-07 12:04

Jeg kender da optil flere bilforhandlere der har opmargasineret dækkene i containere - ikke frostfrit-

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 06-11-07 12:35

Hej.

Her er et par link med "regler" om opbevaring af dæk og fælge:

http://www.deksperten.dk/korrekt-opbevaring-af-daek/

og

http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_stk_pne_hvr.jsp

Håber det er det du leder efter..

/Haps

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-07 12:38

Frost gør ikke noget. Men lys og varme er med til at nedbryde dem.
Mange moderne dæk er så slidstærke at de i højere grad går til af ælde end at de slides.
Husk også at vinterdæk helst ikke skal blive mere end fire til fem år. Så kør bare på dem til sct. Hans , for at fordele sliddet lidt.

Når dækkene er uden fælge, og uden tryk skal du helst undgå at de belastes for meget fysisk. Undgå at lægge den ovenpå hinanden, i al for lang tid. De kan stå op , hvis du vender dem engang imellem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-07 12:39

Frost gør ikke noget. Men lys og varme er med til at nedbryde dem.
Mange moderne dæk er så slidstærke at de i højere grad går til af ælde end at de slides.
Husk også at vinterdæk helst ikke skal blive mere end fire til fem år. Så kør bare på dem til sct. Hans , for at fordele sliddet lidt.

Når dækkene er uden fælge, og uden tryk skal du helst undgå at de belastes for meget fysisk. Undgå at lægge den ovenpå hinanden, i al for lang tid. De kan stå op , hvis du vender dem engang imellem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-07 12:52

Citat
Undgå at lægge den ovenpå hinanden, i al for lang tid. De kan stå op , hvis du vender dem engang imellem

De kan sagten ligge ovenpå hinaden en hel vinter... tidsspilde at vende dem engang imellem

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 06-11-07 15:31

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-07 16:12

Selv tak