/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra VHS til DVD
Fra : ipbirk
Vist : 734 gange
100 point
Dato : 06-11-07 10:05

Hej
Jeg har nogle ferieoptagelser liggende på et vhs bånd(Ca. 10 år gamle) nu vil jeg gerne have dem kopieret over på en dvd. Er der nogen som ved hvordan man gør og hvilke programmer skal der bruges.

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-07 10:13

Den nemme løsning.

Krav : VHS, DVD optager, TV

I de fleste tilfælde vil med gå fra videoen med et scartstik til DVD optagerens scartstik og videre til ens tv med scartstik fra DVD’en til TV’et.
Nogen gange har videoen eller DVD’en eller TV’et phonostik, så men på et eller flere stik må bruge et phono til phoo stik eller scartstik til phonostik. Når tingene er koblet sammen, er det bare at instille TV’et på den rigtige kanal, sammen med DVD’en og sætte et videobånd i ens VHS gå i gang. På de fleste DVD optager findes der en lille redigerings værktøj til at redigere i ens optagelser, de kan ikke så meget men er brugbare, hvis man ønsker at optagelserne på DVD’en ligner de optagelser man har på videobåndene.

Den lidt mere besværlig

Hvis man ikke har en DVD optager eller vil have muligheden for at kunne ændre i sine videooptagelser, kan man bruge et eksternt TV kort til ens PC’er, der findes en del på market. Her sætter man sin video til det eksterne TV kort. Det er mest normalt at man bruge phonostik til at forbinde VHS’en med TV kortet, der er dog på nogen TV kort mulighed for at bruge firewire, s-video og scartstik.
Til TV-kortet følge der software med, som man kan bruge til at redigere i sine optagelser.

Man kan også bruge et internt TV-kort, som man kan bruge. Her kobler man videoen til computeren’s video og audio indgang på samme måde som ovenstående.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-11-07 10:33
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-11-07 11:43

Denne her løsning er nok den nemmeste jeg er stødt på vedrørende overspilning fra VHS til DVD
---> http://blogs.fagbladet.dk/it/vhs-dimsen-der-kan-overspille-dine-gamle-vhs-band/

Håber at du kan bruge dette tip!

/Torben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 14:40

Vil du ofre et par tusinde er den helt IDEELLE løsning en kombi vhs/dvd optager......

Den klarer det uden nogen som helst tilslutninger bortset fra strøm

Og så er den jo brugbar til fjernsynet også....

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 06-11-07 15:47

Citat
Denne her løsning er nok den nemmeste jeg er stødt på vedrørende overspilning fra VHS til DV

Hej igen
Har du en mere nøjagtig beskrivelse af hvordan man gør, og hvor køber man den?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 16:01
Kommentar
Fra : valdera

Dato : 06-11-07 16:12

Hej Refi det virker jeg har laet alle mine ferie videobånd om til dvd på denne måde

med en billig converter fra Aldi og det er nemt

Hilsen valdera

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 16:35

Så er det jo bare at købe....

Billigere bliver det næppe....

Kunne være man selv skulle bestille en

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 06-11-07 16:51

Citat
IHej Refi det virker jeg har laet alle mine ferie videobånd om til dvd på denne måde

Hej igen
Hvad hedder den converter du har,optager du fra en video afspiller eller fra videokameraet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 16:59

Det burde være underordnet....

Den må kunne bruges på både analoge kameraer og vhs maskiner.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-07 17:11

Nummer 1 vil dog altid være, at overspille direkte fra videobåndmaskinen til en DVD maskine med brænder.
2 separate maskiner vil nok være at fortrække, frem for en sammenbygget. (Så skal man da også kun undvære den ene, når uheldet er ude!)
Jeg bruger en DVD med brænder og harddisk. Film som skal redigeres og findpudses, optager jeg på harddisken, hvor jeg så kan indlægge markeringer for de scener som jeg gerne vil have overspillet.
En direkte camera optagelse, vil altid indholde scener, hvor der er forskellige former for HOVSA optagelser, som man gerne vil have pillet ud.
Men der er jo forskellige grunde til det valg som du tager, så det er din egen vurdering.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-11-07 17:14

Kan ikke finde andet end dette på disse links --

http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?a=8057&d=524
http://blogs.fagbladet.dk/it

Mem jeg har set en guide til denne 'dims', ka' sq bare ikke huske hvor!

/Torben

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 07-11-07 15:28

Hej
Min digital video converter hedder NQ- 6600 fra WWW.northQ.com

men jeg har en kammerat som har en anden og billigere og den fungerer udmærket

Men du skal have et Scart stik med udgang altså med en kontakt,
det oplyser de ikke om i manualen, men ellers virker det ikke ( men den koster ikke ret meget )

Hilsen Valder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 15:58

Ja - man kan hurtigt rende ind i "småting" der yderligere skal bruges....

Jeg foretrækker nu personligt vhs/dvd optageren - så er ALT bygget fra fabrikken

Som sagt fås de fra ca. 2000 og opefter....

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 07-11-07 16:23

Hej Refi der er da forskel på ca. 500 kr. og 2000 kr.
Hvis man kun skal bruge det til at overføre

Hilsen Valder

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 07-11-07 16:28

Citat
en du skal have et Scart stik med udgang altså med en kontakt,

Hvad mener du med kontakt? skal det være scart stik i begge ender eller hvad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 16:30

Citat
Hej Refi der er da forskel på ca. 500 kr. og 2000 kr.
Hvis man kun skal bruge det til at overføre

Ja....

Men med 500 vhs bånd er det sgu noget nemmere - og så er komputeren LEDIG

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 07-11-07 16:47

Hej ipbirk

Hvad mener du med kontakt? skal det være scart stik i begge ender eller hvad?

Nej det er et stik hvor der på stikket i den ene side er audio og video og s vhs udgang og i
modsat side scart stik og ovenpå den er der en kontakt der kan regulere fra indgang til udgang
og jeg har købt det i radioforretning for under 100 kr.

Hilsen Valder

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-11-07 22:54

Hvis du ikke kan tage en beslutning ipbirk, så kan jeg da godt kopiere dem for dig, og det endda til en grundpris der dækker materialer og forsendelse.
MEN det er et engangstilbud!

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 08-11-07 08:48

Citat
Hvis du ikke kan tage en beslutning ipbirk, så kan jeg da godt kopiere dem for dig, og det endda til en grundpris der dækker materialer og forsendelse.
MEN det er et engangstilbud!

Tusind tak for tilbudet Severino, men jeg har mange video der skal kopieres og så vil jeg gerne prøve selv.

Godkendelse af svar
Fra : ipbirk

Dato : 09-11-07 07:36

Tak for svaret Olesen-50.