/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor meget må man slå
Fra : Avant85
Vist : 1077 gange
200 point
Dato : 06-11-07 00:05

Må man slå en der brækker en terrassedør i stykker for at komme ind i ens hus ?

Hvis man føler sig truet, må man så ?

Og hvor meget må man slå, hvis man lige kommer til det i en hurtig og tilspidset situation ?

Venligst Avant85

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 210 point
Dato : 06-11-07 00:08

Straffeloven kap. 3

Strafbarhedsbetingelser

§ 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Stk 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.
Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning.

§ 14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-11-07 00:10

Så er det op til retten hvad der var nødværge og hvad der var unødvendigt. Altid en svær situation

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-07 00:20

Må man slå en der brækker en terrassedør i stykker for at komme ind i ens hus ?
JA__men nøgler ? herude er det KONTANT afregning
Hvis man føler sig truet, må man så ?
SE OVENFOR__LOL
ELLERS REGN MED
+ politiet + sagsøgning
Og hvor meget må man slå, hvis man lige kommer til det i en hurtig og tilspidset situation ?
Så vedkommende ikke bevæger sig, fra gernings stedet.
1 slag plejer være NOK,
Ellers sæt din KAT til at bevogte =)/)(R¤&%#

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-07 00:22

Der skulle have stået
Citat
=)/)(R¤&%#

Møj - ungen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-07 00:25

Selv TÆGT ??
Kommer vel ALDRIG på en skide VALGREKLAME

Du må gøre hvad ? FOR AT fastholde en KRIMINEL PERSON

Men som skrevet, her er der afregning ved kasse 1 NEXT

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-07 00:30

Hvis man er FLINK.

Hader et ØDELAGT hjem.

Men POLI + andre lader dem JO bare GÅ
Med en PÆDAGOK +/ - = DK finanserne.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-07 00:35

MEN; bruger DU SELV en eller anden form for VÅBEN
SÅ ska DE NOK FÅ DIG NED MED NAKKEN.

Personligt kender jeg Guldsmeden fra TV// = Øén tæt på Sverige ?
Og skal da ikke sige ''ham'' imod.

MEN o.s.v

Pas PÅ DIG SELV _ før ALT ANDET

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-11-07 07:15

Man kan jo som sådan ikke være uenig med Sygate...

Men er der tale om en stor mand, som beskytter sit hus mod en lille spinkel gut/gut-inde, så vil jeg tro, at det ikke ser ikke så godt ud, med mindre der eks. er synlige våben med.

Omvendt, så har der været så meget af den slags i medierne i den seneste tid, at retten (via en god advokat) kan forsvare en vis grad for "over-reaktion".

Jeg håber, at det er er teoretisk spørgsmål, for det må være en ækel sag, at komme ud for.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-07 08:49

Det kommer an på om der er vidner eller ej.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-11-07 09:03

Alt det du har lyst, -bare ingen ser det og det ikke kan ses.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-07 09:43

Som udgangspunkt må du slet ikke slå. Og hvis man gør det straffes det som vold.

Men man kan i visse situationer være straffri. Det er ikke det samme som at man gerne må.

Nødværge , sindsygdom eller lav alder kan gøre det straffrit.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-07 10:43

Du må ikke slå for at forhindre et indbrud fordi du derved bruger mere vold end nødvendigt for at forhindre det der er ved at ske.

For at berettige anvendelse af vold skal du eller andre være i fare.

Guldsmeden der blev frikendt for at skyde kunne jo ikke vide at røverne havde attrapvåben og dermed valgte retten at rro på, at han følte sig i livsfare.

Har du en hund der bider en indbrudstyv vil du kunne komme til at betale erstatning for skaderne og er det dig selv der tilføjer indbrudstyven skader vil du også blive straffet.

Hvis et indbrudstyveri får en sådan karakter, at det berettiger forsvars vold vil der ikke længere være tale om indbrud, men om røveri/vold.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-07 11:23

Må man slå en der brækker en terrassedør i stykker for at komme ind i ens hus ?

NEJ

Hvis man føler sig truet, må man så ?

NEJ

Og hvor meget må man slå, hvis man lige kommer til det i en hurtig og tilspidset situation ?

SLET IKKE

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-11-07 11:50

Det er ikke forbudt at have en hund, der evt. vil bide en indbrudstyv. - men at tilskynde den til at bide, er noget andet.
Så igen, sørg for ingen vidner.
Folk som lyver, -og folk som ikke kan kende forskel på dit og mit. ---- De er i min verden ikke værdige at respektere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-07 11:54

Citat
Det er ikke forbudt at have en hund, der evt. vil bide en indbrudstyv.

Hvis hunden bider f. eks. hvis du ikke er hjemme vil du få erstatningspligt og tilskynder du hunden til at bide vil du også kunne blive straffet.

Sådan er det!

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 06-11-07 12:00

Tak for svaret Sygate.

Det er ikke en teoretisk situation, men der var da heldigvis ikke nogen, da vi kom hjem efter en weekendtur.

Jeg siger tak for alle indlæg også de sjove. Man kan godt bruge lidt humor, for at fordøje sådan en ubehagelig overraskelse.

Men jeg kan forstå på det hele, at man ikke må ha' et nødværgevåben til at ligge parat, for så er det jo planlagt, at man vil slå. Men på den anden side, hvis "han" sidder/står med et stor brækjern og ødelægger min terrassedør og så jeg tilfældig får fat i et slagvåben der ca. er på størrelse med det brækjern, han har i hånden, så tænker jeg nok på følgerne efter at jeg har følt mig truet, slået ham en ordentlig en og har fortrudt det på mine grædene knæ.

Ok det begynder måske at ligne noget, som skulle ha' været psykologi, men tak fordi jeg fik lidt luft.

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-11-07 14:09

Ja jeg går da også ind for at beskytte sig selv først og fremmest. Selvom manden er et hovede mindre end en selv gør det ham ikke nødvendigvis mindre farlig.
Dt handler om ens egen sikkerhed først og fremmest. Dernæst kan man tænke på konsekvenserne. Men det er jo logik for burhøns.

Tak for point