/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hukommelse er væk på harddisk!
Fra : RuneBadune
Vist : 734 gange
200 point
Dato : 05-11-07 22:25

Jeg har netop erhvervet mig en IBM lenovo T61p... Maskinen har 100 gb harddisk. Det mystiske er, at over halvdelen er de bytes er forsvundet..

Når jeg vælger egenskaber for C:\, får jeg at vide, at ud af en kapacitet på 94 gb, er 88 anvendt. Det mærkelige er, at når man tæller alle de mapper, der ligger i c:\ sammen, giver det:

c:\
documents and settings 29,5 gb
programmer 3,2 gb
sw tools 2,0 gb
windows 3,0 gb

i alt 37,7 gb

Jeg har dl'et programmet treesize, og den viser noget meget interessant.. på c-drevet her, siger treesize, at der er anvendt 46 gb.. [skjulte filer er synlige...]

treesize viser også en mappe, der har adgang nægtet, der hedder RRbackups. Det er vel system restore [der fulgte ikke boot cd'er med min maskine], men det kan vel ikke fylde godt 50 gb?.........

_R

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 05-11-07 22:34

Hej RuneBadune .
det tyder på du har fået en virus på din maskine. der er flere vira der æder HDD plads, men det kan løses ved at køre en Low Level Formatering på din HDD. Find ud af hvad mærke din HDD er, og gå ind på producentens hjemmeside og find det relevante program. Kør det derefter fra en diskette eller en cd og følg anvisningerne på skærmen. Derefter kører du et menupunkt der hedder noget i retning af: Reclaim wasted Space: eller lignende. så laver du en cleanboot på maskinen og derefter vil Windows være istand til at se hele din HDD igen. Det er godt en ordentlig mundfuld, men gør dig selv den tjeneste at gøre det som beskrevet ovenfor. Kun på den måde kan du være sikker på din HDD er i topform.
venlig hilsen
Peterfilstrup

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 05-11-07 22:50

Ja, det er da godt nok en ordentlig omgang!.. Er du sikker på det ikke kan være andet end virus? Min computer har hele tiden været beskyttet af virusprogrammer, Panda antivirus og nu AVG..

så det du foreslår, er sådan set at reboot'e hele maskinen?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 22:58

Citat
Jeg har dl'et programmet treesize

Hvorfor dog__ nå PÅ´en
Citat
c:\
documents and settings 29,5 gb
programmer 3,2 gb
sw tools 2,0 gb
windows 3,0 gb

i alt 37,7 gb

+
Citat
men det kan vel ikke fylde godt 50 gb?.........

=
FJERN PROGRAMMET
Bagefter laver du en ''chkdsk/fix''
og den skulle MEGET gerne være TILBAGE som ? en **normal disk
''chkdsk/fix''
Sætter du IND i Kommandopromt = UDEN ''///''
start/ alle programmer/ tilbehør
Lad være med at afbryde, under genstart

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 05-11-07 22:58

Ja det er en ordentlig omgang, men jeg er bange for der ikke e rnogen vej uden om problemet andet end at lave en Low Level Format først og derefter en Cleanboot af hele maskinen. Jeg har set dette problem mange gange og hver gang er det virus der er skyld i det. Du skal som jeg skrev tidligere finde ud af hvilket mærke din HDD er, Maxtor Seagate, Hitachi, eller lignende. Derefter henter du programmet på deres hjemmeside og laver enten en bootdisk med programmet på eller en cd der kan bootes fra. Derefter overskriver du hele HDD med nuller og starter derefter en Cleanboot af maskinen. Disse vira plejer at ligge på spor 1 og spor 0 på HDD. Disse spor kan ikke slettes med en almindelig format, der skal en Low Level Format til at gøre det.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:00

MEN__skal/ vil lige NÆVNE,
at jeg har en DISK på 180 GB, og den VISES
som 175 +/- et par GIGA
Hvorfor kan jeg egenligt ikke forstå,
men måske grundet bundkort / system / CPU

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:03

Men HAR du ? IKKE GENER af det,
ville jeg lade det VÆRE.

Har prøvet at installere ANDRE systemer,
på samme disk, Linux, kan FINDE RESTERNE
MEN ikke VISTA eller XP

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 05-11-07 23:05

Hej disken.
Det kommer an på hvordan producenterne regner størrelsen ud. Nogle producenter bruger den binære regnemåde, andre producenter bruger den almindelige regnemåde. Altså 1 MB er lig med 1024 bytes. Andre siger 1 MB er lig med 1000 bytes, deraf kommer forskellen og der vil altid være sektore på en HDD en ikke kan læses eller er optaget af systemet.
Peterfilstrup

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:08

Har lige _________næsten lagt et link, til en side,
hvor du kan UDVIDE DIN DISK.

Men kan SKI ikke finde det_ IGEN

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:10

Citat
Hej disken.
Det kommer an på hvordan producenterne regner størrelsen ud.

LIGE det jeg mente, men der findes en MÅDE ???
som beskrevet, hvor man kan FINDE RESTEN.

Men ville IKKE ANBEFALE DET.
Medmindre der er en BÆRBAR

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:13

Slet IKKE, når jeg ikke kan finde LINKET/ SIDEN
Men det kom fra en ? respekteret US side.

Skal gerne søge efter det.
?????
Vil tage en 5 minutter, da de sider er MEGET langsomme.

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 05-11-07 23:13
Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:16

Hvis ???? det er en // lommeputer
Kan-du sikker udvide DISKEN.
ER igang med at søge__på linket og hvordan du GØR DET

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 05-11-07 23:31

Hej. På dette link kan du finde det program jeg smakker om. det heddet Drive Fitness Test og indeholder programmet til Low Level Format. Det er Hitachi der producerer diskene til IBM's maskiner. http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#Diskmanager
Der skulle du gerne få programmerne til at gøre som jeg har beskrevet tidligere.
Peterfilstrup

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:33

Kan IKKE _ ? finde linket.
Sikkert fordi det er slettet__ ikke herinde altså.
Men på andre sider, jeg besøger, til tider.
GRUNDET; det ikke virker.

Men ser efter_ om jeg kan finde linket.
Det er IKKE 2 Mnd siden jeg gav det herinde,
under et lignende ?
Men hader at se PÅ / efter / MIG SELV
Prøv at søg på hardiske.

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 06-11-07 09:32

Nu har jeg downloadet "cd image" og brændt en cd med en "spejling".
Kan du forklare mig præcis, hvad jeg skal gøre nu? Jeg har aldrig gjort det her før..

Du sagde tidligere:
[CITAT]Disse vira plejer at ligge på spor 1 og spor 0 på HDD. Disse spor kan ikke slettes med en almindelig format, der skal en Low Level Format til at gøre det.
CITAT]

..så du mener altså ikke at det hjælper noget, hvis jeg laver en normal reboot på systemet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-07 10:50

Har du diskettedrev på den comp.
Så kan du med denne diskette se hvad der er på din harddisk.
Altså hvor pange partitioner og hvor store de er.

Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
den slutter ved
A:\>
skriv pm og tryk enter

Tag dig ikke af navnet på disketten, for den virker.

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 06-11-07 11:03

jeg har ikke diskettedrev. det er en laptop

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 06-11-07 11:53

Jeg kan med glæde meddele, at jeg har løst problemet og det ikke var en virus. Jeg kontaktede min forhandler, som henviste til et link:

http://blog.keeme.net/archives/1

Jeg fulgte anvisninger og fik frigjort over 40 gb fra min harddisk UDEN at boote, som der blev foreslået her på kandu.dk

Jeg er skuffet over de svar, jeg har fået. Jeg er klar over, folk prøver at være behjælpsomme, men hvis man ikke er næsten 100% sikker i sin sag, burde man ikke komme med indlæg.

Jeg fik løst det her problem smertefrit, fordi jeg kontaktede nogen, som gav en andenpartsmening. Hvis jeg ikke havde gjort det, ville jeg sikkert have brugt resten af ugen på at følge forkerte anvisninger på at boote min maskine, og installere det hele forfra og efter det var gjort, ville problemet komme igen, og jeg ville tro virussen var tilbage..

Jeg håber virkelig, I vil tage det her til jer, og holde lidt igen med at sige at "der desværre ikke er nogen vej udenom", når der faktisk er en ret stor vej uden om.

Annuller spørgsmålet
Fra : RuneBadune

Dato : 06-11-07 11:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-07 11:56

Så kan du bruge denne:
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
Og se hvordan den ser ud
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/screenshots.php
Og hente den her
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.4-10.iso?modtime=1194289031&big_mirror=0

Der sker først noget når du inde i programmet trykke APPLY

Programmet kan slette hele din harddisk.