/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
luftgevær hjælp
Fra : shadow_hunter
Vist : 3544 gange
100 point
Dato : 05-11-07 15:17

hvad er forskellen på 4,5 og 5,5 cal?? jeg ved god det er størrelsen med hvad er beds til at jage med, og når vi snakker hvor nøjagtigt den skyder... 4,5 hagl skyder tydeligvis hurtigere end 5,5.... på forhånd tak!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-11-07 15:27

Den var nem--- den eneste der må bruges til jagt er 5,5 mm.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-11-07 15:38

En forklaring på forskellen mellem de 2 cal. er:
Det er anslagsenergien der dræber.
Hvis du forudsætter at de har samme mundingshastighed vil den 5,5 mm have størst anslagsenergi over kortere afstande, men mister hurtigere hastighed end den 4,5 mm og vil på et tidspunkt have mindre anslagsenergi end den 4,5 mm.
Man kan derfor ikke jagtmæssigt fremhæve den ene frem for den anden, med mindre der er tale om afstande på f.eks. 15 m og derunder hvor den 5,5 mm vil have den største anslagsenergi.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : shadow_hunter

Dato : 06-11-07 10:15

okay... hvad er det der anslagsenergi??? og hvad er mest præcist???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-11-07 12:05

Det er enkelt at udregne anslagsenergien, det gøres ud fra følgende formel :
anslagsenergi (Joule) = 0,5 · kuglevægt(kilo) · hastighed (meter/sekund) · hastighed (meter/sekund).
Man kan derfor ikke sige hvilken cal. der er mest præcis, da det også afhænger af skudafstanden.
Et tungt hagl mister hurtigere hastighed end let hagl, men slår hårdere på kort afstand.
Præcisionen afhænger mere af våbnets kvalitet (og pris) end noget andet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : shadow_hunter

Dato : 06-11-07 19:05

okay det lyder da meget godt.. hvad kan du så anbefale?? :D jeg har kigget på et hatsan med 70 det skyder 300m/s med 4,5 hagl og 4*32 kigget for 1098 kr. er det godt??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-11-07 23:37

4x32 kikkert er ok til luftgevær.
Hatsan kan jeg ikke anbefale, brug lidt flere penge og vælg en Gamo.
F.eks. Gamo CFX 5,5 mm.
Se her:
http://mosegaardens.dk/jagtafdeling_luftvåben-c-85_78.html?osCsid=72996edeb3deacf25ce93013e5603793

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 27-11-07 20:55

start med at tage jagttegn hvis du vil jage. det er lovkrav, også når det "bare"er en luftriffel

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-11-07 16:29

Ja og på et jagtegns kursus lære du det hele anslagsenergi er eksamens pensum.