/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil-køb......
Fra : solnyder
Vist : 954 gange
20 point
Dato : 05-11-07 11:03

Hvordan er man juridisk stillet med hensyn til dette spørgsmål :
jeg får en lille bil i gave , den bliver indregistreret i mit navn, fordi det skulle være min, men en anden betaler den kontant - har vedkommende nogen som helst krav på at få den igen ?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-11-07 11:07

Når bilen er indregistreret i dit navn, - er det din -

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-11-07 11:23

Ja det ved jeg ikke rigtig - senere kan man jo også sige "det er et lån" ... min bedste fandt en ny fyr- han fik 188.000 kr af hende til "skilsmisse" fra sin kone ---efter 1 år går han tilbage til konen - bedste sætter en advokat på og får sine 188.000 kr. tilbage med den begrundelse af det var et lån.... ja... jeg ville nok lave en skriftlig aftale.... så har du dit på det rene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-07 12:19

I teorien har køberen ikke ret til at få bilen tilbage.

Ikke når det er en gave.

Og når bilen er registreret i dit navn, er du sådan set den juridiske ejer af bilen, da det heller ikke er lovligt (forsikringsmæssigt) at stå som ejer af en bil, hvis den i realiteten tilhører en anden (medmindre det er mellem ægtefæller/samlevere)

Men under alle omstændigheder ville det sikreste da være, at få giveren til at skrive under på, at vedkommende har givet dig bilen som en gave.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-11-07 13:19

Uha, den er svær, den her.

Hvorfor skulle en give dig en bil i gave????
Du kan godt komme til at betale skat, af en sådanne gave !!!

Jeg er næsten sikker på at der er et eller andet "uldent" ved denne affære, og du har ikke fortalt alt.
Det er vel, på en eller anden måde, noget med at "snyde" nogen, om det så er skatttevæsnet eller andre.

dova skriver:
Citat
Og når bilen er registreret i dit navn, er du sådan set den juridiske ejer af bilen, da det heller ikke er lovligt (forsikringsmæssigt) at stå som ejer af en bil, hvis den i realiteten tilhører en anden (medmindre det er mellem ægtefæller/samlevere)

Det er jeg lidt i tvivl om. Prøv at tænke på dem der låner pengene til bilen i en bank. I realiteten er det jo banken der ejer bilen, indtil sidste afdrag er betalt. Hmmmm.

MVH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-11-07 14:05

Det er jo ikke det eneste spørgsmål om biler. Her vil man prøve at omgå reglerne

http://www.kandu.dk/spg111956.aspx

Men til dette spørgsmål !!!

Citat
men en anden betaler den kontant - har vedkommende nogen som helst krav på at få den igen ?

Den anden hæver så bare pengene i banken !!!! Eller bliver der optaget et lån !!!! Hvis der bliver optaget et lån, som ikke bliver betalt. Så kan du risikere at bilen bliver hentet.

Jeg vil tro, at du kommer til at betale gaveafgift. Men nu skriver du ikke hvor meget bilen koster !!!Skattevæsenet vil også undersøge, hvordan du pludselig harfået råd til en bil. Og det kan de krydstjekke, da du jo også skal betale afgift på bilen (indregistreret i dit navn).

Så skattevæsenet vil spørge dig, hvordan du er kommet i besiddelse af bilen. Så kan du forklare, det er en gave. Skal opgive navnet på den person, som har foræret dig bilen.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 05-11-07 14:15

Den som står som ejer på registreringsattesten, er den forsikringsansvarlige og hæfter for køretøjets stand i forhold til færdselsloven. Det er altså ikke en købskvittering, Købskvitteringen her den som har købt bilen formentlig fået, så "værdien" på bilen er køberen/betaleren.

Den som køber en ting i en butik og forærer den væk, er ejer indtil overdragelsen. ER det en dyr gave, vil det være en god idé, at lave et "overdragelsesdokument" til den nye ejer. Og så er der lige det med skatteværdien af en stor gave!

Godkendelse af svar
Fra : solnyder

Dato : 05-11-07 14:26

Tak for svaret alka.

Tak for jeres kommentarer - der er blevet ordnet en tilbagelevering af denne gave som var en lille bil til kr. 110000, betalt kontant fra egne penge og ikke banken`s, og bare rolig med hensyn til både skattevæsenet og forsikring, så var alt dette i orden.
Mvh

Kommentar
Fra : solnyder

Dato : 05-11-07 14:27

Nej tak.......ikke flere svar.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-11-07 14:30

sidst jeg solgte en bil privat, omregistrerede køber den.
Jeg mener, jeg fik en meddelelse fra centralregistret, som jeg ikke reagerede på, da sagen jo var i orden.

Den, der har givet dig bilen, må have fået en tilsvarende meddelelse, og har ved manglende reaktion bekræftet overdragelsen, og kan derfor ikke sælge den til anden side, idet han derved gør sig skyldig i, at sælge trediemands ejendom.

Noget andet er, at hvis det er et tænkt tilfælde, eller en kommende handling, er det klogt, at giver underskriver en overdragelseserklæring, og køber underskriver en ansvarspåtagelseserklæring.